Jag har varit nybryggare ett tag med kanske 15 bryggningar under bältet. Hittills har det alltid blivit "ok" öl men jag tycker att det alltid finns en ton av jästsmak i alla öler som jag gjort. Jag har testat både torrjäst och flytande, förkultur såväl som pitch direkt i vörten. Min fråga är vad ni alla anser är momenten som gör det där "lilla extra" för att ölet skall bli riktigt bra? Vill inte att ölet ska smaka så hembryggt som jag tycker det gjort hittlls, gå från "ok" till "bra" och "jättebra". Min tanke är att jag hittills fått för mycket jästsmak av någon anledning-
Jag är jättetacksam för alla tips i bryggprocessen som hjälper mig att ta några kliv framåt.
Ps. Är helmaltsbryggare, använder cooler, Biab såväl som mäsk i gryta med falskbotten.
Jästsmak i ölet
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Jästsmak i ölet
Skaffa dig en jäskyl!
Den absolut bästa förbättring du kan göra är att hålla nere jästemperaturen.
svensson.lu skrev:Skaffa dig en jäskyl!
Håller med!
Skaffa en jäskyl så du kan sänka temperaturen mot slutet av jäsningen och göra en kallkrash sen skaffar du en Fatölsanläggning.
http://shbf.se/documents/utrustning/fat ... 2_2011.pdf
Jag läste detta efter det att jag flaskat en Saison från kolsyrat fat (med Beergun) samt från hink. Jag tyckte att jag hade mer jästsmak i den som kom från hinken vid flaskning till skillnad från den som kom från det kolsyrade fatet.
// Jonas
Jag hoppar in i kören och instämmer. Se över din jäsprocess och se till att kontrollera den på ett eller annat sätt. Dessutom hålla koll på hygienen från det att vörten sjunkit under 80C tills dess att ölet konsumeras. Slarva inte med rengöring och desinficering i något steg eller någonting. Ganska lätt att glömma tvätta händer och doppa i StarSan innan man handskas med den rena utrustningen.
PS.
Jag är alltid lite skeptisk när någon säger att ölet smakar jäst, jag brukar svara med en motfråga, har du smakat på ren jäst? Troligen associerar du smaken med jäst fast det egentligen är något annat. DS.
PS.
Jag är alltid lite skeptisk när någon säger att ölet smakar jäst, jag brukar svara med en motfråga, har du smakat på ren jäst? Troligen associerar du smaken med jäst fast det egentligen är något annat. DS.
Jag tycker mig att blivit av med sk jästsmak genom att inte jäsa i jästens övre temperaturspan, samt att låta den stå någon extra vecka i jästunna.