Hej,
Håller på att kolla på ett recept för en IPA, men på maltmagnus och humle är alla humlesorterna skördade 2013. Är det fortfarande ok att köpa dessa? Behöver man kompensera med större mängd isf?
Thomas
Humle från 2013
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Humle från 2013
Särskilt pellets brukar stå sig bra. Bäst är givetvis årets skörd men 2013 kommer ge dig bra öl också. Sen kan kvaliteten bero på andra saker än ålder också...
Avgörande är om de lagras kallt eller inte. Lagras de väldigt kallt håller de aromen i många många år. Var tionde grad fördubblar hastigheten för nedbrytningen. I en frys håller en oöppnad förpackning flera år. Lyssnade om detta igår på brew strong. John Palmer hade hittat humle i frysen som var fem år gammal som fortfarande var utmärkt.
Ja hur är det här med åldrande humle egentligen? Jag har lite blandad humle i frysen som är skördade 2012 och där jag använt en del i bryggningar under 2013. Efter bryggningen har jag lagt humlen i en plastpåse, försökt suga ut luften så mycket som möjligt och sedan fryst in den.
Går den humlen att användas eller har den tappat för mycket arom eller alfasyra? Behöver man isf räkna om mängden i förhållande till "färsk humle"?
Jag antar att det idealiska hade varit att vakuumpacka om humlen.
Går den humlen att användas eller har den tappat för mycket arom eller alfasyra? Behöver man isf räkna om mängden i förhållande till "färsk humle"?
Skaffade mig en sån här, http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... are-p48364, just för att kunna packa om humlen och specialmalt. Visst, den kostar en del och påsar/rullar också men så inbillar jag mig att varorna håller längre.Zebulon skrev:Ja hur är det här med åldrande humle egentligen? Jag har lite blandad humle i frysen som är skördade 2012 och där jag använt en del i bryggningar under 2013. Efter bryggningen har jag lagt humlen i en plastpåse, försökt suga ut luften så mycket som möjligt och sedan fryst in den.
/D
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag köpte en sån också. De har extrapris då och då (iaf 2ggr har jag sett) för 249kr. Klart värt det. Använder den även att förpacka kött inför Sous Vide i HLTn. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men hur är det om man "bara" förvarat humlen ett par år i frysen? Är den fortfarande användbar trots att förpackningen öppnats? Känns tråkigt att förstöra 20liter öl bara för att testa.