Uppvärmning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Uppvärmning
Hej
Hur lång tid tar det att värma 10 liter öl med ett OG på 1053 från 0C till+20 c?
Bo
Hur lång tid tar det att värma 10 liter öl med ett OG på 1053 från 0C till+20 c?
Bo
Re: Uppvärmning
Hur långt är ett snöre?
Skämt åsido, utan att veta effekten du värmer med blir det svårt att räkna på. Men det kan inte vara särskilt lång tid.
Skämt åsido, utan att veta effekten du värmer med blir det svårt att räkna på. Men det kan inte vara särskilt lång tid.
4,18 (effekt som krävs att höja 1l vatten 1c) * 10 liter * 20c = 836kJ (den energi du måste tillföra för att nå 20c)
KW=kJ och jag utgår från att du har 2000w som kokplatta.
836kJ / 2.000kw = 418 sekunder eller ca 7 minuter.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Åhh vad jag älskar detta forum!
Detta blir min död.. Finns det fler saker att nörda ner sig i inom hembryggning? Jag har ju en tendens att nörda ner mig i det mesta. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Sv: Uppvärmning
*applåderar*Lindh skrev:4,18 (effekt som krävs att höja 1l vatten 1c) * 10 liter * 20c = 836kJ (den energi du måste tillföra för att nå 20c)
Bra Lindh! (Själv var jag för lat för att slå upp formeln och tänka.)
Vill bara tillägga att det kan ta lite längre tid än så, pga förlusteffekt eftersom värmeelementen sitter under grytan och inte i vörten.
Man måste också räkna in vad det krävs för energi att värma upp själva grytan, om man skall vara noggrann. Sockerlag har lite lägre specifik värmekapaciet så det borde stämma rätt bra med tiden som är angiven.
Hej
Uttryckte mig lite dåligt/otydligt. Det jag menade, var att när jag plockar ut mina 10 liter från kylskåpet och låter ölen värmas upp i rumstemp, ungefär hur lång tid tar det?
Bo
Uttryckte mig lite dåligt/otydligt. Det jag menade, var att när jag plockar ut mina 10 liter från kylskåpet och låter ölen värmas upp i rumstemp, ungefär hur lång tid tar det?
Bo
Utan några belägg skulle jag gissa på 12h ungefär. Finns säkert nån bra formel om man googlar lite.
[quote="dernebo"]Åhh vad jag älskar detta forum!
Detta blir min död.. Finns det fler saker att nörda ner sig i inom hembryggning? Jag har ju en tendens att nörda ner mig i det mesta. 
Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote
Badger&blade ...
Och allt annat.
Sent from my iPhone using Tapatalk[/quote
Badger&blade ...
Och allt annat.
Off topic: +1 Badger and Blade. [emoji4] Nörderiforumens Konung. Skönt att jag lyckats gå på avgiftning nu (läs ständigt orakad) för det tog alldeles oproportionellt mycket tid och intresse mot vad det förtjänar, haha.
Internettet är en mycket konstig plats.
Googla det inte, gör det inte, se inte in i Medusas ögon!
Internettet är en mycket konstig plats.
Googla det inte, gör det inte, se inte in i Medusas ögon!
-
tomasharrysson
- RIMS-byggare

På denna sida är de bara att skriva in värdena så räknar den själv ut, du har även effektiviteten där.
http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html
http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html
Fast där behöver du veta hur mycket energi som tillförs varje sekund och i frågeställarens fall är det inte uppenbart vad som ska stoppas in där. Uppvärmnings-/anpassningstiden torde bero på om grytan står i t.ex. en stängd garderob eller ett större rum där luften rör på sig.
Jag tror det bästa frågeställaren kan göra är ett experiment.
Jag tror det bästa frågeställaren kan göra är ett experiment.