Själva bryggverket är byggt av en 26 liters vattenkokare från GGM Gastro där själva kranen är utbytt mot en rostfri kulventil från biltema. Termostaten som kom med bryggverket är borttagen och förbikopplad, så hela bryggverket och det 3kw starka elementet styrs externt med hjälp av en PID för att hålla jämn temperatur. Inssattssilen är väl inget speciellt, utan den byggde jag av en jäshink, lite rostfri plåt och lite syrafast nät.

Själva omröraren är byggd av en torkarmotor. Från början valde jag en torkarmotor som egentligen var till båtar, men eftersom den bara hade en ställbar torkningsvinkel på mellan 80 & 120 grader så fick jag den aldrig att fungera som jag ville. Den rörde bara runt i halva maltbädden, medan den andra halvan låg orörd i inssattssilen.
Därför valde jag att bygga om den från grunden och letade reda på en torkarmotor från bakrutan på en tidig Volvo V70 där själva motorn roterar åt ett håll hela tiden.
Jag hittade en dålig bild på själva torkarmotorn, men den är bättre än ingen bild alls!

För att kunna montera själva omrörnings-armen tog jag och svarvade till en bit mässing till rätt diameter, som jag sedan fäste på torkarmotorns axel. (Jag har tyvärr inga bilder!)
Själva omrörning-armen är återigen inget speciellt. Den är gjord av några bitar 18mm kopparrör och en T koppling. Själva armarnagjorde jag genom att först mäta ut rätt bredd, och sedan plattade till dem i ett skruvstäd, monterade dom i T koppingen i 45 graders vinkel och hårdlödde alla skarvar.

När jag har mäskat klart och ska laka ur, lyfter jag helt enkelt inssatssilen och ställer den på ett rostfritt grillnät från Biltema. Funkar hur bra som helst, och det är som om nätet är gjort för grytan

Själva planerna jag har i framtiden är väl att jag planerar att göra det lite mer automatiskt, och det hade vart kul med möjlighet att stegmäska utan att behöva vara närvarande hela tiden, men vi får väl se hur det blir med det...
Undrar ni något eller vill ha med bilder är det bara att fråga! Uppdateringar kommer väl allt eftersom tiden går.