Är det någon som testat PetKeg?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Är det någon som testat PetKeg?

Inlägg av Leon »

Hej alla öl-älskare!

Jag har börjat snegla på fattappning för att slippa flaskorna.

Jag råkade se på någon youtube video att det finns stora PET flaskor
http://www.petainer.com/Products/Kegs

Är det någon som testat det i hemmabryggsammanhang?

// Leon
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Är det någon som testat PetKeg?

Inlägg av VsX »

Grejen med den typen av fat är att de är för engångsbruk, men går att återanvända om man är lite försiktig. Framförallt tål de inte alls lika högt tryck som stålfat, så det har varit olyckor när folk har använt kommersiella fattvättar (dessa använder väldigt högt tryck). Har läst om att just Petainer är lite populära i Storbrittanien bland hembryggare. Egentligen är det nog mer vettigt att investera i Corneliusfat då de är avsevärt lättare att rengöra och fylla (till den här typen av fat ska man helst ha en fyllningskoppling för att fylla dem och dessa kostar en hel del). De går inte alltid heller att öppna ovanifrån och fylla på med hävert som ett Corneliusfat utan endast via fatkoppling och övertryck. Dessutom kostar fatkopplingarna ett par hundra minst (om man inte kan hitta det begagnat), så det blir kanske inte så billigt som man tror.

Jag har dock gått i tankar att använda plastfat till nästa SM som en tillfällig lösning. Har tillgång till använda s.k. PubKegs och fatkopplingar till dessa från puben jag jobbar på så ska testa att fylla på ett sådant. Finns även andra lösningar som Dolium och KeyKeg som skulle gå att använda, men då måste man nog köpa nya sådana (särskilt gällande KeyKeg). Nya Doliumfat kan jag eventuellt få tag på via ett lokalt bryggeri så har även haft tankar att testa sådana till SM. Dock skulle jag inte rekommendera att kolsyresätta ölet i plastfat utan att bara använda dem för servering. De är inte typade för alls lika höga tryck som Corneliusfat. KeyKeg är exempelvis bara typat till 3 bar.

Så min plan är att testa att kolsyresätta i Corneliusfat och sedan tappa över till antingen rengjort PubKeg (dessa går faktiskt att ta isär) eller nytt Doliumfat (som då är sterilt på insidan). Det blir avsevärt lättare och billigare om man har tillgång till ett batteri med fatkopplingar, vilket jag har. Annars skulle jag nog avråda från plastfat till fördel för Corneliusfat.
Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Leon »

Tack för det utförliga svaret!

Då låter det ändå som att corneliusfat, is the way to go.
Iom att jag är noob när det gäller fat, vad bör man tänka på när man köper corneliusfat och dess tillbehör?
kulkoppling vs. bajonett?
storlekar, 9, 18, 19?
gummi eller inte gummi?
Har du några bra tips på ställen man kan få tag på begagnade corneliusfat?

Många frågor blir det, men om man inte frågar så... :)
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Då låter det ändå som att corneliusfat, is the way to go.
Ja, det kan inte bli bättre
Iom att jag är noob när det gäller fat, vad bör man tänka på när man köper corneliusfat och dess tillbehör?
Inte så mycket att tänka på egentligen om du frågar mig. De som säljer är oftast någon form av hembryggare och de vårdar sakerna men kolla så de ser bra ut. Det finns nya saker också...
kolla här, http://shop.humle.se/fatolanlaggning
kulkoppling vs. bajonett?
Smaksak säger jag... haft båda, de senaste jag har är kulkoppling. Det är för att de faten jag köpte fanns inte i bajonett annars hade jag fortsatt med det.
storlekar, 9, 18, 19?
Vilken storlek funderar du brygga? Om man bara brygger 10 liters batcher av öl så är ju 9 liters att föredra och att du dricker sällan... dricker du ofta eller fler som delar osv. ta ett större fat.
gummi eller inte gummi?
Vad passar dig bäst?
Har du några bra tips på ställen man kan få tag på begagnade corneliusfat?
Förslagsvis i köp & sälj på det här forumet...
Många frågor blir det, men om man inte frågar så... :)
Välkommen till SHBF och deras forum, det finns ofantligt många som delar med sig av allt....
// Jonas
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av VsX »

Har nu testat att tappa över till Petainer. Kolsyresatte ölet (en Imperial Stout förövrigt) i Corneliusfatet först. Vid övertappning var ölet i Corneliusfatet kylt till cirka 4 grader. Tillvägagångssättet var så att först satte jag på S-kopplingen med kolsyra påkopplat på ut-anslutningen (där man kopplar in ölslangen vanligtvis) och inget på in-anslutningen utan att sätta på något tryck från kolsyretuben. Då pyste först steril luft som är i fatet när man får dem ur. Sedan satte vi på lite tryck från kolsyretuben, fortfarande med inget påkopplat på in-anslutningen, för att spola ur luften och fylla fatet med koldioxid. Sedan kopplade vi av S-kopplingen, tömde Corneliusfatet på övertryck, satte på kolsyreslangen på Corneliusfatets in-anslutning och kopplade ölslangen från Corneliusfatet till ut-anslutningen på S-kopplingen. På in-anslutningen på S-kopplingen sitter fortfarande ingenting på. Sedan kopplade vi på S-kopplingen och satte på övertryck i Corneliusfatet. Då började ölet rinna från Corneliusfat till Petainer. Eftersom Corneliusfatet bara rymmer 19 liter och Petainern 30 liter så var det bara att köra på tills det slutande komma öl. Fungerade ganska smidigt förutom att det blev en del skumbildning i Petainern. Får se om vi förlorat någon kolsyra i ölet till följd av övertappningen när det blir dags för servering.

Bild
Skriv svar