Den handdrivna kapsyleringsmaskinen.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Den handdrivna kapsyleringsmaskinen.

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Har byggt det mesta av min bryggutrustning och är nöjd på det stora hela, (tittar på ett Camurri bryggverk men det är nog mest fantasier) Men kapsylerna är inget roligt, Har en Greta som blev inköpt på ÖB för några år sedan, men den tröttnade jag på förra gången jag flaskade.

Blev därför inspirerad av tråden om en tryckluftsvariant innan jul och började fundera på om man inte skulle kunna förbättra konceptet med en handdriven dito.

Bild
Sveriges nog mest överarbetade kapsylapparat :)

Bild
All kraft ansamlas vid foten när man trycker på kapsylen, eller rättare sagt trycker flaskan i kapsylen. Det som förmodligen kommer att ändras är brytarmarna för att få en bättre vinkel för handlederna. Får se om jag ändrar på utväxlingen också, just nu är det en onödigt lång slaglängd.

Nackdelen med Greta är att man inte kan trycka på en kapsyl på vilken flaska som helst, har brutit några flaskor, troligen för att jag försökt att vicka på kapsylen i brist på balans och kraft. Sen är Greta värdelös eftersom man ska trycka ovanpå flaskan som då gärna dansar runt på bordet om den inte står på en blöt wettexduk.

Inställningsmöjligheterna på höjden blev nog lite överdrivna. Kan ställa höjden på huvudet grovt på 5mm när och sen finjustera +- 15mm. Flaskan fastnar i huvudet men är mycket lätt att vika ur, så det är inget problem.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Den handdrivna kapsyleringsmaskinen.

Inlägg av Robbix »

Kan man få praktisera en helg i din hobbyverkstad? [emoji16] Snyggt jobbat, igen! [emoji122][emoji122][emoji122]
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Jag tror du just har blivit min idol. :) Snyggt!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bild
Med ändrad vinkel, lite gummiduk och med rejäla handtag blev den riktigt bra.
Användarens profilbild
preppen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av preppen »

Snygg...
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Funkar även i gymmet kanske?
Björn Petersson
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av patryt »

om du pillar dit lite döskallar på den så blir det en steampunkkapsyleringsapparat
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Hej
Ser mycket bra ut. Inga fula märken på kapsylen?
Kommer du att sälja dessa?
//Lars
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Nä det är ingen planerad försäljning av denna, blev så trött på Greta bara i kombination med för mycket ledighet :) men från början trodde jag inte att någon var intresserad av fyllaren heller, så jag får nog titta på det.
Flaskan fastnar i apparaten när man tryckt i kapsylen men den sitter inte hårt och lossnar direkt när man vinklar ur den. Inga fula märken alls på kapsylen.

Rent ergonomiskt skulle det nog vara bättre om man tryckte ihop armarna istället för att pressa isär dom. Men det har jag inte fått till ännu, får väl se om jag utvecklar den vidare. Sen skulle man kunnat öka utväxlingen något mer också, det är onödigt lång slaglängd nu (20-25mm) det bör räcka med 10-15mm. Nu är kapsylen redan påtryckt när handtagen är halvvägs nere.
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Pilsnerkokaren skrev:Nä det är ingen planerad försäljning av denna, blev så trött på Greta bara i kombination med för mycket ledighet :) men från början trodde jag inte att någon var intresserad av fyllaren heller, så jag får nog titta på det.
Flaskan fastnar i apparaten när man tryckt i kapsylen men den sitter inte hårt och lossnar direkt när man vinklar ur den. Inga fula märken alls på kapsylen.

Rent ergonomiskt skulle det nog vara bättre om man tryckte ihop armarna istället för att pressa isär dom. Men det har jag inte fått till ännu, får väl se om jag utvecklar den vidare. Sen skulle man kunnat öka utväxlingen något mer också, det är onödigt lång slaglängd nu (20-25mm) det bör räcka med 10-15mm. Nu är kapsylen redan påtryckt när handtagen är halvvägs nere.
Får vänt tills du utvecklat den till den perfekta kapsyleringsmaskinen helt klart intresserad då
flaskfyllaren är helt enkelt fantastisk. Så blir kapsyleringsmaskinen lika suverän så är det inget att tveka på.
//Lars
Skriv svar