Bästa boken för nybörjare?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lejonel
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Lejonel »

Hej gott folk! Har äntligen fått tummen ur och beställt ett sådant där startkit från köksbryggeriet. Känns som ett bra insteg i denna värld. Men jag tänkte även beställa någon bra litteratur så jag kan fördjupa mig lite mer för kommande bryggningar. Så vad säger ni som är mer insatta? Vilken av dessa böcker rekommenderar ni och varför?

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Av de tre väljer jag http://www.adlibris.com/se/bok/how-to-b ... 0937381885

:)

Har bara läst brygg öl boken och den är väl ok. En del bra recept men och man lär sig grunderna. Men det är inte så mycket skolbok av det hela. Allt beror på vad du vill lära dig. How to brew är en klassiker som innehållet det mesta.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bästa boken för nybörjare?

Inlägg av hejseb »

Personligen tycker jag How to Brew är alldeles för komplicerad för en nybörjare. Jag började med Brygg öl och uppskattade att den var så pass enkel, det är liksom inte så svårt. Nackdelen är att det bara är en bryggmetod som presenteras och den som används är kanske inte den de flesta nybörjare börjar med. Brygg ditt eget öl tycker jag också ligger på en lagom nivå för nybörjare och den har dessutom information olika bryggmetoder. Eftersom jag inte läst den första så är min rekommendation således Brygg ditt eget öl.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Vi är alla olika, och vill lära oss på olika sätt. Jag personligen spenderade ett par månader med att läsa How To Brew och 2-3 andra böcker för att få grepp om det teoretiska, och spenderade sedan ett par månader med att komplimentera den teoretiska kunskapen med praktisk. Det bottnar i mitt kontrollbehov och viljan att förstå. Bland det värsta jag vet är böcker som skriver "det är viktigt att göra såhär" men sedan inte skriver varför.

Jag har vänner som är extremt ivriga att komma igång, avskyr teorin och egentligen bara vill "köra på" - för dem är Brygg Öl den perfekta boken eftersom den är enkel i teorin, har handgripligt upplägg och uppmanar till att brygga efter första kapitlet.

En kompis som är intresserad fick låna How To Brew men sitter fortfarande och jäspar på första kapitlet efter 4 månader.

Du får fråga dig själv vilken typ av person du är helt enkelt.
Lejonel
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Lejonel »

Jag vill mest komma igång.. Fördjupa mig gör jag därefter. Learn nu by doing är ofta min melodi.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

jag började med Youtube videos, Forum och en massa andra bryggarsidor. Har inte läst en bok än.
Men som sagt, alla tar in olika.
Nu kommer jag att börja köpa böcker för att fördjupa den kunskapen jag har nu. Speciellt, Yeast, Water, Malt och Hops serien av bland andra John Palmer.
http://www.adlibris.com/se/bok/water-9780937381991
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Vill man köra genvägen och enkelt komma igång skulle jag sitta på youtube och läsa guider på nätet. Gratis och instruktivt. Video visar hur man praktiskt gör när man läser så förstår man inte allt.
Zebulon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Zebulon »

+1 på att lära sig via nätet och kanske framför allt Youtube. Där ser man rent praktiskt hur man gör på ett sätt som ingen bok i världen kan beskriva lika bra.

För min del så läste jag ett par timmar på nätet, gjorde ett par ölsatser, tröttnade på det, läste Brygg Öl för att slutligen börja brygga min egen helmaltsöl.

Brygg öl är bra som sagt om man vill komma igång fort men den är inte så förklarande så har du ett större intresse så är nog de andra böckerna att föredra.

En bra guide som finns på nätet är Weinkellers BIAB-guide. Läs den ifall du överväger att prova BIAB.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

hejseb skrev:Personligen tycker jag How to Brew är alldeles för komplicerad för en nybörjare. Jag började med Brygg öl och uppskattade att den var så pass enkel, det är liksom inte så svårt. Nackdelen är att det bara är en bryggmetod som presenteras och den som används är kanske inte den de flesta nybörjare börjar med. Brygg ditt eget öl tycker jag också ligger på en lagom nivå för nybörjare och den har dessutom information olika bryggmetoder. Eftersom jag inte läst den första så är min rekommendation således Brygg ditt eget öl.
Tänkte skriva som du gjorde, tack för att jag slapp :-D
Jag håller med, jag har den första också och den jämställer jag med "Brygg ditt eget öl" så det är egentligen vilket som vad gäller de böckerna men på något sätt är jag glad att jag har alla då de hjälpt mig på alla sätt... sen det här forumet då. Jag skulle satsa på alla böckerna men börja med 2 -> 1 -> 3 om du frågar mig.
// Jonas
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Brygg ditt eget öl med Peter M Eronsson är lite som Bryggöl-boken. Enkel och lätt att ta till sig men ger mycket mer bok för pengarna. Den går t.o.m. in på vattenbehandling. Det är den bok jag hade valt mellan de två. How To Brew är ännu mer detaljerad även om den är typiskt amerikanskt svamlig. Brygg ditt eget öl av Greg Hughes har jag inte läst.

Bra förslag att fundera vad man är för person. Jag läste själv aldrig någon bok innan jag började. Hade dock en bra lärare som var med och bryggde de första gångerna. Böckerna läste jag i efterhand.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Jag läste ju på en del på detta forum, youtube-videos och en massa annat. Sen köpte jag How To Brew och plöjde igenom den på några kvällar. Mycket nöjd över den boken, även om jag inte läst någon annan. Lätt att förstå tycker jag, och väldigt ingående. Nu är ju jag en som gärna går in djupt i information och nördar ner mig totalt. (Som säkert en del här har förstått redan :) ) Om man bara är ute efter att komma igång så kanske HTB är lite för ingående. Men det funkade bra för mig iaf, och jag tycker att den gav mig en hel del. Vissa kapitel skummades igenom när det blev en massa kemi osv.
matse
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av matse »

Tycker att båda Svenska böckerna fyller sin funktion med bra information och förklaringar. Önskar kanske mer tips på vad som kan gå snett under bryggningen. Som nybörjare är man ju ganska nojjig.
Sen undrar jag om Peter M Eronson har korrekturläst recepten i Brygg Ditt Öl Hemma. Tex Svarta Vettet på sidan 119 och Säsong på sidan 132. Infusionsmäskning med 4 temperatur raster och stegmäskning med bara en rast. Detta ser man på flera recept.
Han använder US-05 till båda recepten. Vet inte om det funkar till en veteöl men det är väl knappast det bästa valet till en saison.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Brygg ditt eget öl skulle jag säga är en god start, brygg öl var alldeles för tunn. Efter den blev det how to brew kommit en tredje del men dom grejorna är ingetman fixar via learn by doing helt utan att läsa.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Robbix skrev:Brygg ditt eget öl skulle jag säga är en god start, brygg öl var alldeles för tunn. Efter den blev det how to brew kommit en tredje del men dom grejorna är ingetman fixar via learn by doing helt utan att läsa.
Är benägen att hålla med.
"Brygg öl" var en trevlig och aningen anektdotdriven bok som peppade mig att ta steget. Läste igenom allt utom recepten på tre timmar när jag satt fast på startbanan i ett Ryan Air-plan. De tre timmarna fick mig att inse hur enkelt det var och efter det bryggde jag min första bryggning någon vecka senare. Man kan helt enkelt förklara det som att den tunna och enkla boken visade hur enkelt det är att börja brygga och efter det gjorde jag min första bryggning som var helmaltsbryggning.
Redan efter en bryggning inser man att den boken är för tunn och "Brygg ditt eget öl" är snäppet bättre om man vill få lite mer kött på benen i pappersform..
Efter första bryggningen blev det dock forumen som gett mig all info jag sökt.

Så, Brygg öl är för den som aldrig bryggt, är sugen och bara behöver den där lilla "knuffen"... Särskillt bra för den som oroar sig för att det skulle vara svårt eller kräva dyr utrustning.
För den som bryggt ett par bryggningar är Brygg ditt eget öl. Den stora mängden recept gör att man kan få ett bra hum om olika malt & humlesorter.
Retsticka men ingen taskvört
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

How to brew. Gratis och välskriven. Går igenom allt som nybryggaren behöver och mer. En bok jag fortfarande går till aka till emellanåt. Brygg öl är lättläst och ger bra öl men kansle lite tunn för den kunskapstörstige. Tycker även att biab är bättre till nybryggaren än alla andra metoder. Köp en bit tyg och en kastrull och brygg 10-15 ggr innan du ens tänker tanken på andra bryggmetoder. Och ställ dig frågan sen varför du vill byta metod (är svaret bättre öl får du slå weinkellers sm-vinnande öl först ;-) (obs lite skämtsam skrivet, för tydlighetens skull).
Skriv svar