recept
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: recept
Det är inte alls ovanligt att pilsnermalt används till en IPA. Se till att koka länge bara ca 90 min är vanligt.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Flyttar in mitt svar från den första tråden:
Inkludera gärna lite münchermalt och eventuellt en mindre mängd karamellmalt(typ 2%) om det faller dig i smaken.
Edit:
Pilsnermalt bör dock koka längre så räkna minst 90 minuter på koket.
Funkar finfint. Vet inte om du behöver "kompensera" för något.Kjerol skrev:Hej!
Jag är en nybörjare som undrar om man kan använda pilsnermalt till Ipa, då en kompis fixa en större säck av detta?
Vad skall man isåfall kompensera med?
Inkludera gärna lite münchermalt och eventuellt en mindre mängd karamellmalt(typ 2%) om det faller dig i smaken.
Edit:
Pilsnermalt bör dock koka längre så räkna minst 90 minuter på koket.
Retsticka men ingen taskvört
Du kan köra 100% pilsnermalt till IPA. Varför krångla till det. Eventuellt ha i några % vetemalt, karamellmalt eller både och.
Va bra!
Finns de någon som vill tipsa om ett recept på en sådan 23 liters sats?
Se här, bortse från att det är med Pale ale,Caraplus och Carapale i receptet, ölen blir bra ändå. Samma mängd Pilsnermalt går lika bra som Pale Ale.Kjerol skrev:Va bra!
http://maltmagnus.se/hur_man_brygger
- MikaelMattsson
- Torrhumlare

Det där receptet är ju knappast korrekt.MikaelMattsson skrev:http://olrecept.se/drakens_ipa
- MikaelMattsson
- Torrhumlare

Avsaknaden av torrhumling, de extremt små mängderna humle sent i koket, den låga nivån humle generellt. Dessutom hade vi ju en diskussion här på forumet för ett tag sedan angående Drakens IPA-recept, där det visade sig att SHBF:s databas hade rört ihop recepten från 2014 och tidigare år. Jag har även tidigare påpekat direkt till dig att det är fel på flera recept från SM 2012. Bland annat fattas det 1 kg socker i mitt tripel-recept, ett fel som fortfarande kvarstår i såväl SHBF:S databas som på din sida.MikaelMattsson skrev:För att?
Som jag har påpekat tidigare kan du tyvärr inte lita på SHBF:s databas. Du måste åtminstone göra någon slags reality check. Helst bör du kolla med bryggarna för varje recept för att försäkra dig om att det är korrekt.
- MikaelMattsson
- Torrhumlare

Tråden angående Drakens IPA-recept har jag nog missat. Jag bara undrade vad det var för fel på receptet då jag själv använt det som referens när jag bryggt. Minns inte om resultatet blev bra.
Vet att det är fel på flera recept. Din tripel kan man ju se att det inte går ihop om man inte har en effektivitet på 300% eller nått.
En möjlig lösning hade kanske varit att lägga in kommentarsfält och möjlighet att rösta upp eller ner recept.
Vet att det är fel på flera recept. Din tripel kan man ju se att det inte går ihop om man inte har en effektivitet på 300% eller nått.
En möjlig lösning hade kanske varit att lägga in kommentarsfält och möjlighet att rösta upp eller ner recept.
Det kanske kan låta hårt, men den enda rimligen lösningen är väl att bara publicera recept vars korrekthet du är någorlunda säker på.MikaelMattsson skrev:Tråden angående Drakens IPA-recept har jag nog missat. Jag bara undrade vad det var för fel på receptet då jag själv använt det som referens när jag bryggt. Minns inte om resultatet blev bra.
- MikaelMattsson
- Torrhumlare

Det har jag inte erfarenhet, tid eller motivation till att göra dock. Tanken är att sidan bara ska vara en portal till SHBFs receptdatabas så att det ska vara lättare att söka. Om det är direkta felaktigheter i recepten så tycker jag att det är SHBFs ansvar.
Jag har i mitt importscript lagt till ett filter som tar bort alla recept som har ”annat” som någon ingrediens.
Jag har i mitt importscript lagt till ett filter som tar bort alla recept som har ”annat” som någon ingrediens.
-
danielsaaf
- Helmaltsbryggare

Men vore inte lösningen med någon form utav röstning och kommentarer bra? Då skulle man ju också kunna skriva något när man bryggt ett recept, vilket ju gör det enklare för oss som är lite nya i gemet att se vad som är bra!
Jag använder olrecept.se som en grund varje gång jag konstruerar ett nytt recept. Åtminstone som någon form utav check att man inte är ute och cyklar! Så tycker sidan är toppen!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag använder olrecept.se som en grund varje gång jag konstruerar ett nytt recept. Åtminstone som någon form utav check att man inte är ute och cyklar! Så tycker sidan är toppen!
Skickas från min iPhone via Tapatalk