Optimera handdisk av flaskor med borste

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Optimera handdisk av flaskor med borste

Inlägg av Brewhog »

Nu är jag trött på misslyckade diskningar. Flaskborste tar inte tillräckligt bra. Jag har egentligen ingenting emot jobbet med flaskborsten, men det tar inte tillräckligt bra i botten. Möjligtvis kan borsten fungera till tre flaskor, sedan är toppen på borsten helt ihoptryckt och man ser att den inte når runt ute i botten på flaskorna. Resultatet blir att när flaskan torkat helt torr så ser man märken på botten där stråna ha gått och inte tagit bort hinnan av biofilm, fett eller protein eller vad det är. En annan klassiker är att det blir streck av stråna upp vid halsen när man dragit ur borsten. Man ser dem inte i den smala delen av halsen, för där är halsen så tight så att det tar bra ändå.

Finns det några bra flaskborstar att köpa någonstans? Ni som kör med borrmaskin som har borste fäst på, vad har ni för borstar? De på mataffärerna är jättedåliga. Man behöver ju något som pekar nedåt, helst som en svamp. Jag köpten en flaska för diskning av nappflaskor med svamp i toppen, men den gick inte att trycka ned.

Diska med PBW, (låta stå, skaka ur, skölja jättemycket) har jag testat mycket och är sådär imponerad. Man måste ändå ta med något fysiskt för att få bort det värsta och rekommenderad dosering på burken är ett skämt. En msk per flaska då börjar vi snacka. Dessutom har jag märkt att det blir rester kvar av PBW i halsen (där det torkat in lite vid inkuberingen) trots sköljningar med flera flaskvolymer varmt och kallt.

Jag är nog egentligen rätt medveten om att liten film i botten inte spelar så stor roll men det stör. Jag bakar alltid flaskorna innan användning.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Optimera handdisk av flaskor med borste

Inlägg av Patrik-b »

Använder aldrig annat än varmt vatten och PBW. Har aldrig haft en infektion pga smutsig flaska. Dock viktigt att skölja ut flaskan efter man druckit. Har det torkat in, möglat eller fastnat skit kan jag tänka mig att det behövs en mer manuell åtgärd.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Är det så skitiga flaskor så att inte smutset går bort med vanlig borste hade nog jag valt andra flaskor. Jag brukar köra de värsta flaskorna med flaskborste monterad på skruvdragaren. De som inte blivit rena efter den behandlingen går i igloon.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Hmm, pratar du om första diskningen av äckliga flaskor eller om återanvändning efter uppdrucken hembryggd? I andra fallet sköljer alltid mina flaskor direkt och har aldrig upplevt att det sitter fast någon bottensats eller dyl? Kanske det gör för vissa?

Eller gäller det damejeanne - istoppad trasa/handduk är bäst inget avancerat behövs i min erfarenhet.

Edit: håller med om att det inte verkar finnas bra flaskborstar dock och har tyvärr inget råd till dig.
Brewhog
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Brewhog »

Jag pratar om att diska efter att ha haft egen öl i dem. Efter att ha hällt upp en öl sköljer jag dem mycket ordentligt på en gång. Mögel är liksom inte aktuellt. De står aldrig och väntar någonstans. Jag bör tillägga att inspektionen efter disk är ganska nitisk. Jag vill ha en helt ren glasyta, precis som med ölglasen. Man ser det oftast bara om man tittar rakt ned i flaskan, och det är framförallt att stråna inte når dit som är problemet. Det är inte omöjligt att kraven är orimliga men det jag tycker att det ändå borde gå att hitta en borste som kommer åt på alla sidor och hörn.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Använd så varmt från kranen som du kan och PBW. Det funkar.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Nyckeln är sköljningen när man druckit flaskan, låt den sen torka ståendes upp och ner. Sista gången jag flaskade testade jag t.o.m. Att tappa på flaskor direkt utan att diska eller använda nåt medel eller värme. Har testat två flaskor, den sista två veckor efter tappning. Den smakade som den skulle.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Brewbro »

Jag gör som alla andra, sköljer efter konsumering. Inget direkt diskande. Innan jag använder flaskorna får de sig ett starsan dopp. Har aldrig haft något problem med infektion. Iaf inte nån som skiljt sig från flaska till flaska.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

1+ Brewbro det räcker gott!
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

+1 från mig med. Varmvatten, torka, förvara i plastpåsar. Starsan i flasksköljare och droppa av i flaskträd innan flasktappning.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Nu har vi ju knappast bevarat Brewhogs fråga förstås - har inte sett någon bra borste.

Men jag är inte heller helt klar över vad det är för film som kvarstår i dina flaskor.

Men man får kanske ta folks rengöringsskräck på allvar [emoji16]
Själva mängden/innehållet måste vara obefintligt gällande smak eller oönskade ämnen om flaskorna är så väl sköljda. Känner du dig ändå obehaglig d.v.s. om desinficering kommer åt ordentligt så kan man ju baka flaskorna i ugnen och känna sig helt trygg.

Annars får du nog bygga egen borste. Sällan krävs skrubbande - mjuk mekanisk tvätt är det som gäller tycker jag, så jag skulle gå på ett antal wettex strippar som sprider ut sig när du roterar med borrmaskinen. Klämda mellan 2 pinnar. Längst ner fäst en bit tvättsvamp hårt mha gummiband?

Posta några bilder om du gör nåt bra. [emoji4]
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Flaskborste till nappflaska är vad du är ute efter! Det finns med tvättsvamp i toppen
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

den här ser ju ut att funka
http://www.larine.se/glasborste/product ... KpcqdKG9p4

eller en sån här
http://www.irishantverk.se/sv/articles/ ... sare-63-mm

Men ok, gratis är de inte.

/karl
jool
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av jool »

Jag kör på en spolare liknande denna:
http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... ption=true

Blir som en liten högtryckstvätt som är lätt att styra för att få bort smutsen med!
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hugo »

Du kan ju testa rengöringsmedel med olika pH.
Maskindiskmedel för basiskt, ättikslösning eller citronsyra för sur rengöring.
Husmorstips som brukar få bort de fulaste avlagringarna i ett nafs.
Skriv svar