Defoamer

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Defoamer

Inlägg av Grindcrusher »

Bild

Lite drygt att mina förkulturer ofta ser ut såhär när de är klara. Speciellt eftersom jag sparar och återanvänder delar av förkulturen och försöker räkna på hur många celler jag har.

Kör Five Star - Defoamer. Provat dosering på 1 droppe per 19liter, och provat att gå upp till 3 droppar per 19 liter. Det hjälper inte.

Vågar man köra en droppe i en 2,5liters förkultur? Spelar överdoseringen egentligen någon roll om jag dekanterar förkulturen?

Fotnot: såg nu att det är 6månaders hållbarhet på produkten, min är äldre än så, men jag har visserligen aldrig upplevt att det hjälpt speciellt mycket.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Defoamer

Inlägg av Weinkeller »

Kör du omrörning på förkulturen? Mina brukar aldrig jäsa över då eftersom skummet inte får tid att byggas upp. Använder inte defoamer.
undefined
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av undefined »

Weinkeller skrev:Kör du omrörning på förkulturen? Mina brukar aldrig jäsa över då eftersom skummet inte får tid att byggas upp. Använder inte defoamer.
Nu är jag inte trådskaparen, men jag har varit med om att det skummat över när jag gör förkultur med magnetomrörare.
Conan skummade över rätt ordentligt, exempelvis.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Weinkeller skrev:Kör du omrörning på förkulturen? Mina brukar aldrig jäsa över då eftersom skummet inte får tid att byggas upp. Använder inte defoamer.
Samma för mig... och jag kör magnetomrörare
// Jonas
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jo kör med omrörare.
Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mangefred »

Heh, då var det inte bara jag som har problem med detta... :)

Fast inte riktigt sådär mycket, men jag tror inte ens jag klarar att få det att inte skumma över om jag så kör halvfullt i E-kolven så som det ser ut nu. WLP001 jäst.

Testade igår kväll med en 3 liters plastpåse, som jag dränkt i starsan, över halsen på e-kolven med en gummisnodd. Blir en ballong av det, men det allra mesta av skummet/"kräusen" hamnade i påsen i stället för på bordet...
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag fick svar från Five Star och de menar att det är ingen större risk att överdosera med en hel droppe i förkulturen, eftersom doseringen naturligtvis gäller den slutgiltiga produkten. Det var ju så logiskt och självklart att jag kände mig lite dum.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Lite märkligt det här. Jag råkade förr ut för att förkulturen skummade över när jag kokade den (i e-kolven). När jag sedan började med skumdämpare - i koket - hände det inte mer. Jag använder inte Five Star utan en jag köpte hos PGW. Och när jag jäste förkulturerna hände det aldrig att de skummade över.

Jag använder en 5-liters e-kolv med c:a 3,5 liter vört på OG1030-1040 gjord av torkat maltextrakt. Sedan lite jästnäring och 1-2 droppar skumdämpare. Även om jag använt två rör White Labs eller två påsar Wyeast har det inte skummat över. Jag har luftat med luftpump och akvariesten hela tiden under c:a ett dygn och sedan det fått stå tills jästen sjunkit till botten. Sedan tar jag bara vara på jästen och häller bort fulölet. Märkligt nog har det sett lika ut med extrema överjäster som sedan skummat över som rena lavaeruptionen vid huvudjäsningen.

Det som ska ske i förkulturen är i princip bara en tillväxt av jästen och då borde det inte skumma så mycket gissar jag. Det ser ut nästan som trådskaparen får en "huvudjäsning" i kolven. För högt OG i vörten?
Björn Petersson
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

assistredo skrev:Lite märkligt det här. Jag råkade förr ut för att förkulturen skummade över när jag kokade den (i e-kolven). När jag sedan började med skumdämpare - i koket - hände det inte mer. Jag använder inte Five Star utan en jag köpte hos PGW. Och när jag jäste förkulturerna hände det aldrig att de skummade över.

Jag använder en 5-liters e-kolv med c:a 3,5 liter vört på OG1030-1040 gjord av torkat maltextrakt. Sedan lite jästnäring och 1-2 droppar skumdämpare. Även om jag använt två rör White Labs eller två påsar Wyeast har det inte skummat över. Jag har luftat med luftpump och akvariesten hela tiden under c:a ett dygn och sedan det fått stå tills jästen sjunkit till botten. Sedan tar jag bara vara på jästen och häller bort fulölet. Märkligt nog har det sett lika ut med extrema överjäster som sedan skummat över som rena lavaeruptionen vid huvudjäsningen.

Det som ska ske i förkulturen är i princip bara en tillväxt av jästen och då borde det inte skumma så mycket gissar jag. Det ser ut nästan som trådskaparen får en "huvudjäsning" i kolven. För högt OG i vörten?
Det är intressant att jämföra med er andra... Jag tror att det har med jästen att göra till viss del, just 1469 har rykte om sig att vara relativt explosiv, med ett kreusen som ligger kvar i veckor. Jag tror också att det spelar roll att jag hittills har spätt ut min skumdämpare, och att den i dagsläget har passerat bäst-före-datum.

Jag mäter 250g dme med 2,5liter, så runt 1.038 borde jag ligga.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

Jag satte en 3L förkultur i min 3L+ flaksa och fick ochså en rejäl skumbomb, detta med WLP001, men inte riktig så "Brödig" som bilden.
Men på bilden känns den så massiv och rejäl, lite innae på samma sak som Assistredo.

Ang Defoamer, är det något ni rekommenderar att testa ?
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Glugg »

Varför inte gå ner lite i vörtstyrka på era starters? Det handlar ju mest om att ge jästen en snäll miljö och syresätta väl. Ni kan ju också tillsätta mer malt efter hand om det skulle behövas.

Edit: assistredo:s inlägg nämnde visst samma sak...
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag propagerar och sparar jäst till nästa batch. Sparar 1 liter av 2,5. Och med det sagt, ibland behövs det 2 liter bara för att få upp celltalet. Vissa paket man köper är relativt gamla redan.

Lurar snarare åt att köpa en 5l kolv och en seriösare magnetomrörare.
Mailade Five Star en vända till och det ska inte vara någon fara att köra i två droppar rätt ner i förkulturen, det flyter på ytan och bör dessutom dekanteras innan pitchingen.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag har nu testat defoamer i 6st förkulturer på magnetomrörare, 2 amerikanska, 1 Belgo mix, 3st engelska. Ingen har krupit uppåt nån längre bit. Känns konstigt och ovant.. Inte i 3l eller 5l ekolv har det varit problem.. Har kört 2,5l i 3an och 4l i 5an..
Jag tillsätter defoamer när jag kokar upp dme och vatten..
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Är skumdämparen som PGW har likvärdig humles? Den är slut på humle och verkar ha vart det ett tag.
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Jag kör minifoam (som man ger till småbarn) från apoteket som skumdämpare. Två droppar till förkulturen. Funkar helt perfekt.
Skriv svar