Sekundärjäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
gustafjosefsson
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2014-11-03 23:42

Sekundärjäsning

Inlägg av gustafjosefsson »

Hej,

I SHBF receptdatabas finns en öl vid namn "Skys Tjeko" som vi bryggde häromdagen, allt frid och fröjd, ska primärjäsa i 15dagar enligt receptet. Min fråga är dock angående den kommande sekundärjäsningen, i receptet står det även på denna raden att jäst BC 2206, Bavarian lager (samma som primärjäsningen) ska användas, betyder det att jag ska slå i mer jäst när jag tappat om för sekundärjäsning? vad jag kunnat läsa mig till hittar jag inte att det står att man tillsätter mer jäst vid sekundärjäsning.

Tack på förhand
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Sekundärjäsning

Inlägg av Karl R »

Nix. Inte mer jäst. Bara recepten som står så av nån anledning.
Skriv svar