Hej?
Vore intresserad få lite tips från erfarna öletikettmakare. Jag tycker det skulle vara kul börja etikettera mina flaskor men har inte tillgång till program som photoshop, indesign eller illustrator (om det nu är dessa man använder vanligtvis?), men väl Powerpoint. Gör ni 6 st etiketter per A4 eller vilken storlek brukar ni välja? Använder ni vanligt vitt utskriftspapper o laserutskrift eller skriver ni ut på färdiga vita självhäftande etiketter (om det finns ark med lämpliga sådana?) eller klipper ni ut o klistrar? Fastsättning? Hur sätter ni fast dom på flaskorna o i vilket skede? Finns det någon kortfattad info om etikettframställning att tillgå eller bygger allt på trial and error?
/Lelle
Jag använder gratisprogramet inkscape, gör 9 etiketter per ark, skriver ut på vanligt skrivarpapper och klistrar fast med ett vanligt limstift.
Limstiftslimmet är vattenlösligt så etiketterna lossnar lätt med lite varmvatten när det blir dags att återanvända flaskorna.
Kör 4etiketter per A4 för 50cl och 6per A4 för 33cl.
Vanligt skrivarpapper med laserfärgskrivare. Fäster det med mjölk så kan man lätt få bort etiketterna om man blötar dem.
Fäster dem efter flaskorna är fyllda och kapsylerade.
Tror det är sagt tidigare i tråden men mjölk brukar vara det vanliga för att limma etiketter. I blöt på baksidan, sätt fast och torka av. Färdigt. Kan väl strula lite ibland med färger och så, men med lite snits så sitter de där. Och de är enkla å få av.
Nu använder jag mig av photoshop och indesign men Gimp (2) funkar ju lika bra. microsofts program vet jag inte något om.
arno skrev:Jag använder gratisprogramet inkscape, gör 9 etiketter per ark, skriver ut på vanligt skrivarpapper och klistrar fast med ett vanligt limstift.
Limstiftslimmet är vattenlösligt så etiketterna lossnar lätt med lite varmvatten när det blir dags att återanvända flaskorna.
/A
Jag gör likadant, förutom att jag kör med 12 etiketter per A4-ark.