Fukta malt före krossning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Fukta malt före krossning

Inlägg av Robbix »

Hej,

Har läst på en del bloggar (minns ej vilka) att man blötlägger malten en stund innan krossningen vilket ska minska mängden mjöl. Vad är dina erfarenheter och ditt tillvägagångssätt?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Fukta malt före krossning

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Man fuktar malten för att skalet ska bli segt och inte gå i sönder vid malningen, du vill ju ha så hela skal som möjligt för att underlätta lakningen. Tror inte att mängden mjöl minskas pga av fukten, utan tvärtom. Man kan ställa kvarnen lite hårdare och få hela skal trots att själva kornet krossas mer.

För har man för stora bitar okrossade korn efter malningen tappar man väl i effektivitet vid bryggningen?

Säger jag som krossar malten till nästan bara mjöl,
men har ändå hela skal :)
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Hur länge fuktar du upp rackarna innan malandet tar fart? :)

Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Själv har jag haft risskal i för att få bättre flöde om haft tjock mäsk men denna teknik kanske kan ersätta risskalen.

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Eftersom jag krossar min malt behöver jag inte fukta alls. Men har sett varianten att spreja malten med en vattenspruta och låta ligga 10-15 minuter innan malningen. Det är bara skalet som ska bli lite fuktat, inte hela kornet. Sen är det väl främst vid malning med små valsar som problemet uppstår.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Ah ok då kanske jag skippar å fukta upp och fortsätter krossa på som innan.

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har du inga problem med lakningen eller har dålig effektivitet finns det ingen anledning att börja fukta.

Har byggt min egen kross, det är 2st Ø100mms kugghjul med 0,8mm spalt mellan kuggarna, kugghjulen har drivning på bägge hjulen, så den är inte ställbar men den krossar kornen parallellt mellan flankerna på kuggarna. Resultatet är hela skal och i princip grovmalet mjöl.
Nackdelen är att den måste drivas i en stor verkstadssvarv, så jag är väl inte helt nöjd men konstruktionen. Men den krossar bra :)
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av rick.lindqvist »

Fuktning av malt innan krossning kleggar igen valsarna, vilket gör att man förr eller senare får skrubba rent.

Skippa säger jag :)
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Hallå!

Jag testade detta med att fukta malten för ett tag sedan, ångrade mig bittert innan krossningen var genomförd.

Fuktiga maltkorn har en stark benägenhet att fastna, i hinken som rymmer den okrossade malten, i kvarnens maltbehållare etc.

Kvarnens valsar såg inte alls trevliga ut efter genomförd krossning = ökat tid för rengöring vilket är något jag gör allt för att minimera. Risken lär även öka påtagligt för att maltrester kryper in och fastnar i alla spalter och andra skrymslen i kvarnen.

Jag kör en av marknadens enklare valskvarnar och når ändå utbyten på över 80% samt att jag aldrig råkat ut för stop i maltbädden.

Slutsatsen blir att jag ABSOLUT INTE kommer testa detta med för-fuktad malt igen.

MVH
//NJN
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Nuff said skippar den teorin helt!

Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Som parentes. Jag har en corona och har aldrig haft problem med lakningen och ligger nu på ca 84% i effektivitet. Tanken på ett valsverk försvann lite. Dock brygger jag bara 20l med större batch är det kanske lite mer besvärligt, speciellt när man handvevar.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Bult och skruvdragare FTW!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Får man klegg har man blötlagt malten och krossat den i det skicket, inte bara fuktat skalen så mycket att de blir lite segare men inte känns fuktiga. Man bör göra det en bra stund innan krossningen så att vattnet hinner sugas upp. Men skillnaden är kanske inte är så stor att det motiverar besväret att hitta rätt dosering. Jag har dock gjort det åtskilliga gånger utan klegg (tvåvalsars MonsterMill).
Björn Petersson
Mart
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mart »

Jag brukar fukta malten innan jag krossar den. Ca. 2% vatten brukar vara lagom. Sprayar med en duschflaska lite i taget och rör runt emellan. Väntar sedan en halvtimme innan jag krossar.

Mer info: http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti ... nditioning
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bbob »

Hoj
Ny på detta forum.

Brygger i en BM 20l, efter att jag börjat fukta malten som föregående talare med 1-2% sprayflaska och röra om vänta lite innan krossning så flyter bryggningen på betydligt bättre.

Kleggar malten fast i valsarna tror jag att man har för hög % vatten. Kör MM2 och det finns bara lite puder kvar på valsarna efter krossning

Robert
Skriv svar