Prima med karamelliserat socker

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

towid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Prima med karamelliserat socker

Inlägg av towid »

Jag är ute efter att få en knäckig smak på min ale, tänk Old Speckled Hen, Abbot Ale och liknande. Min tanke var att karamellisera primingsockret i en stekpanna för att få en extra karamellisering. Någon som har provat eller några tankar kring detta?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Prima med karamelliserat socker

Inlägg av Weinkeller »

Testa ljusbrunt muscovadosocker. Det ger lite sötma och lite kola/knäck smak. Det mörka ger mer lakrits /chokladkola.
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Ska man använda sig av samma mängd muscovadosocker som vanligt socker vid primning?
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Låt bli! Det är knepigt att dosera rätt när du inte primar med normalt socker.

Det är bättre att tillsätta ditt smaksättningssocker till jäshinken, låta det jäsa ut och därefter flasktappa som vanligt.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

ekstedt skrev:Låt bli! Det är knepigt att dosera rätt när du inte primar med normalt socker.

Det är bättre att tillsätta ditt smaksättningssocker till jäshinken, låta det jäsa ut och därefter flasktappa som vanligt.
Hur blir det med karamellsmaken när jästen käkar upp själva sockret? Blir den knäckiga smaken kvar?
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pettersson80 »

Ok ekstedt! Jag litar på dig!
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jonas Johnsson skrev: Hur blir det med karamellsmaken när jästen käkar upp själva sockret? Blir den knäckiga smaken kvar?
Sockerarter som har karamelliserats rår jästen inte på, så de och deras smakbidrag blir kvar. Det är därför det är lurigt att veta hur mycket kolsyra man får med karamelliserat socker och dylikt. Och jag ser inte riktigt poängen med att använda kolsyresockret som smaksättare, det är relativt små mängder det handlar om.m
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

ekstedt skrev:
Sockerarter som har karamelliserats rår jästen inte på, så de och deras smakbidrag blir kvar. Det är därför det är lurigt att veta hur mycket kolsyra man får med karamelliserat socker och dylikt. Och jag ser inte riktigt poängen med att använda kolsyresockret som smaksättare, det är relativt små mängder det handlar om.m

Ah , ja det verkar logiskt. Tack, ölorakel :D
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Observera att jag inte menade att man skulle karamellisera muscovadosockret. Det ger bra smak i sig. Och det märks på smaken av ölen så länge den är hyfsat mild i smaken även om det bara handlar om 6g/l vid primning.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Weinkeller skrev:Observera att jag inte menade att man skulle karamellisera muscovadosockret. Det ger bra smak i sig. Och det märks på smaken av ölen så länge den är hyfsat mild i smaken även om det bara handlar om 6g/l vid primning.
Det tror jag ingen tolkade det som heller, men även för muscovadoscocker är det så att man inte får 100 % utjäsning, och det blir lite av en gissning hur mycket man ska ha. John Palmer skriver en del om detta i "How to brew" där han avråder att använda kolsyresocker som aromgivare.

Jag skulle personligen säga att det krävs betydligt mer än 6 g/l för att få ett märkbart bidrag.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jag brukar ta ett gram per liter extra med dansukkers produkter. Det sockret har mycket smak som ger ett avtryck om än litet vid primning. Generellt sett är det nog bättre att se över maltgivan för en större knäckighet i ölen än primningsjustering. Men som en justering i sista stund, testa.
Skriv svar