Vörten skiktar sig
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Vörten skiktar sig
Jag tappade över en ale på jäsfat för ca 3 timmar sedan. Nyss upptäckte jag att det ser ut som om den skiktat sig. Ett ljust stråk ungefär mitt i brygden. vad kan detta vara?
Re: Vörten skiktar sig
Det är väl jäst och socker som lever rövare.. Vänta några timmar.. Allt kommer lägga sig till imorgon skulle jag tro. Bild?
Hmm jäsfat.. Exakt vad menar du med det?
Om det är i jäshink/jäsfat alltså att du ska primär jäsa sen 3h tillbaka så behöver du absolut inte oroa dig. Skiktar sig o ser för tråkigt ut första tiden. Lägger sig snabbt på botten.
Om det är i jäshink/jäsfat alltså att du ska primär jäsa sen 3h tillbaka så behöver du absolut inte oroa dig. Skiktar sig o ser för tråkigt ut första tiden. Lägger sig snabbt på botten.
Senast redigerad av Judgecc den onsdag 2014-12-17 20:24, redigerad totalt 1 gång.
- Weinkeller
- Maltrostare

Förmodligen druv. Inget onormalt. När jäsningen kommer igång så försvinner det och efter jäsningen får du en kaka längst ner i jäskärlet istället.
Jäsfat...jästunna, en sån där plasthink med lock.Judgecc skrev:Det är väl jäst och socker som lever rövare.. Vänta några timmar.. Allt kommer lägga sig till imorgon skulle jag tro. Bild?
Bild? För sent jag skakakade hinken ett tag.
Jag missuppfattade i min skalle. Jäshink,check. Im with u..
Men som sagt tat lugnt. Kika till brygden imorgon morgon så har det rättat till sig.
Men som sagt tat lugnt. Kika till brygden imorgon morgon så har det rättat till sig.
Tack för synpunkterna.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Händer då o då. Liknar det detta ?
Detta var taget precis efter jag fört över kyld vört från kastrull.

Detta var taget precis efter jag fört över kyld vört från kastrull.