Hej!
Jag funderar på att köpa en refraktometer för det är så smidigt... men jag vet inte riktigt vilken.
Det finns ju på Ebar för ca 160 SEK... sedan finns en på Humle för 395SEK http://shop.humle.se/utrustning/matning ... 20-32-brix och det finns en på Maltmagnus http://maltmagnus.se/utrustning/instrum ... uct_id=359 för 545SEK
Snälla hjälp mig, vilken ska jag välja och varför? Är det skillnad i kvalité?
Vilken refraktometer?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Vilken refraktometer?
Jag har en från eBay o den fungerar kanon. Har kört 20batcher med den. Tar några veckor o få hem den men det kan det vara värt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Vilken refraktometer?
Utan att ha bra belägg för det verkar det vara liknande eller samma produkter allihop på marknaden om man inte köper proffskvalitet. Jag undrade samma sak men hittade ingen info om några speciella märkesvaror eller dyl. så jag drog den slutsatsen och köpte vad som verkade bra och billigt, skickades från Kina men köpt på Amazon.
Min verkar mäta fint men de högre SG värdena skiljer lite mot hydrometern. Om jag någonsin kollar och kalibrerar så vet jag mer vad som ev är fel. Skulle den vara lite missvisande och jag måste ha en kompenseringstabell så kommer jag vara supernöjd ändå. Felet kommer ju vara konstant utan förändring.
Om du inte är särskilt noggrann rekommenderar jag köp billigt något som liknar de övriga och ändå upplevs seriöst. Du kommer inte ångra dig tror jag. Jag tog dock en med ATC vilket nog är bra.
Min verkar mäta fint men de högre SG värdena skiljer lite mot hydrometern. Om jag någonsin kollar och kalibrerar så vet jag mer vad som ev är fel. Skulle den vara lite missvisande och jag måste ha en kompenseringstabell så kommer jag vara supernöjd ändå. Felet kommer ju vara konstant utan förändring.
Om du inte är särskilt noggrann rekommenderar jag köp billigt något som liknar de övriga och ändå upplevs seriöst. Du kommer inte ångra dig tror jag. Jag tog dock en med ATC vilket nog är bra.