Ja du behöver knappast oroa dig för dåligt tryck i elementet.. Kommer bli Strålande. Du får se vad 2.2kw ger dig. Behöver inte koka mer än rullande kok. Det viktiga är att vörten rör på sig. Bara dumt att koka på för mycket då evaporation blir högre..Thomparompa skrev:Kul och intressant att läsa om era kokare..
Lagom kokare för 36 liters gryta?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Sv: Lagom kokare för 36 liters gryta?
-
Thomparompa
- Satsbryggare

Re: Lagom kokare för 36 liters gryta?
Kan bara hålla, det var ett monstruöst bygge. Själv har jag en mindre 20plattors växlare som skall kyla 20-24l vörtJudgecc skrev:Hahaha herrejävlar sikket as. Den kommer du kyla 25liter på 10min med lätt tror jag. Riktigt snyggt bygge.
Kylde Biltemas kastrull på 4 minJudgecc skrev:Hahaha herrejävlar sikket as. Den kommer du kyla 25liter på 10min med lätt tror jag. Riktigt snyggt bygge.
Haha gött. Jag byggde ju ihop 16-17m rör själv. Kylde 29liter på runt 10min sist.. Gött som satan, hade en 5m innan. Tog för jäkla lång tid. Skönt med riktigt kallt grundvatten nu också..Mälte skrev:Kylde Biltemas kastrull på 4 min
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Jag kör en 36 L patina med Kjells 2 KW-platta, har läst här i tråden att vissa kompletterar detta med en grilltändare? Vågar man använda en grilltändare i vätska?
Kör med jordfelsbrytare så skall det inte vara några problem.Jonas Johnsson skrev:Jag kör en 36 L patina med Kjells 2 KW-platta, har läst här i tråden att vissa kompletterar detta med en grilltändare? Vågar man använda en grilltändare i vätska?
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Jag använde sådan förut men tyckte det kändes osäkert i alla fall. Har nu köpt en riktig doppvärmare från humle.se
Ekens Bryggerisällskap