Så här brygger jag
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Så här brygger jag
Jag har skapat mitt livs första blogginlägg. Där skriver jag om min resa som ölbryggare och hur jag idag brygger. Tanken är att bloggens tyngdpunkt i framtiden kommer vara bryggloggar med recept och uppföljning med smakprov (något många glömmer).
http://bruggarn.blogspot.se/?m=1
Trevlig helg!
http://bruggarn.blogspot.se/?m=1
Trevlig helg!
Senast redigerad av Morgan den fredag 2014-12-12 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Re: Så här brygger jag
Länk?
Trevlig helg på dig med!
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Rikrigt coola installationer, gillar att du slakat en gammal Ikea (?) lampa och använder som trafo. Mitt bygge ser ungefär likadant ut, lika snygga installationer i alla fall.
Smart med diskmaskinen förresten! Det hade jag aldrig kommit på.
Smart med diskmaskinen förresten! Det hade jag aldrig kommit på.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Trafon är egentligen bara en strömbrytare till pumpen, jag är en kreativ hemmakopplare men lever än
det där med diskmaskinen kom jag inte på själv. Nu sist testade jag att fylla några flaskor utan att diska dem alls. Drack en sån flaska ikväll, en vecka efter tappning o den var kanon. Om man är noga mer ursköljning o låter flaskorna torka uppochner tror jag att de är tillräckligt rena.
Trevlig läsning. Hoppas du fortsätter.
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Så här brygger jag
Klart kul att läsa. Frågan är om att skippa Star San helt funkar i längden... Jag talar inte av egen erfarenhet, bara det man läser överallt. 
Hur som helst är det grymt kul att läsa om sånt här. Försöker ju dokumentera allt som vi gör också på samma sätt..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hur som helst är det grymt kul att läsa om sånt här. Försöker ju dokumentera allt som vi gör också på samma sätt..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag missade att desinficera en back med ursköljda flaskor i somras, det resulterade i en mängd flaskfontäner. Som grädde på moset var batchen såld till en kollega. Bara att brygga en ny batch och leverera nya, rena flaskor.
Jag törs nog inte hoppa att desinficera mina flaskor efter den erfarenheten.
Jag törs nog inte hoppa att desinficera mina flaskor efter den erfarenheten.
Ang StarSan så kör Monks iaf med en industriell soda-klor lösning som rengöring och 80°C vatten genom allt som desinficering.
Om dom kör annat med jämna mellanrum kanske Charles kan svara på, han hänger ju här på forumet med jämna mellanrum.
Om dom kör annat med jämna mellanrum kanske Charles kan svara på, han hänger ju här på forumet med jämna mellanrum.
Finns ju billigare alternativ men jag tycker starsan är en grymt smidig produkt som aldrig gjort mig besviken.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
men använder man starsan lär man aldrig få reda på om det faktiskt behövdes...
Morgan skrev:men använder man starsan lär man aldrig få reda på om det faktiskt behövdes...
Det måhända, men den lilla arbetsinsatsen som jag lägger ner för att desinficera flaskor och jäskärl är mer värd än kasserad öl, efter x antal timmars bryggning och flera veckors väntan på att ölen skall bli klar.
Men vissa är kanske lite mer "living on the edge"
Så här brygger jag
Varför ska man chansa och riskera bort massa jobb och pengar. Det handlar att hitta en process som är repeterar och som man vet alltid funkar.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
precis! jag vill inte heller chansa, utan veta varför man ska göra på ett visst sätt i bryggprocessen. jag tänker långsiktigt på min utveckling som bryggare och vill både höja kvaliteten och förenkla bryggandet. jag tror tyvärr att en del "kunskaper" här på forumen accepteras alldeles för lätt och liksom blir en religion. religionen "så där kan du inte göra för att...".
detta med att tappa på flaskor som ej sanerats/värmebehandlats förespråkar jag inte ännu, det är ett experiment. normalt pastöriserar jag i diskmaskinen. det vet jag dock fungerar efter 10+ bryggningar. detsamma gäller resten av min starsan-fria bryggprocess, där har jag nu bevisat för mig själv att det funkar. och det är inget hokus pokus, jag använder ju helt enkelt bara ånga/kokande vatten för att desinficera istället för kemikalier.
detta med att tappa på flaskor som ej sanerats/värmebehandlats förespråkar jag inte ännu, det är ett experiment. normalt pastöriserar jag i diskmaskinen. det vet jag dock fungerar efter 10+ bryggningar. detsamma gäller resten av min starsan-fria bryggprocess, där har jag nu bevisat för mig själv att det funkar. och det är inget hokus pokus, jag använder ju helt enkelt bara ånga/kokande vatten för att desinficera istället för kemikalier.