Tips & råd - Recept fruktig IPA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Wildingen
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2014-11-10 22:58

Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Wildingen »

Hej!

Jag sitter och planerar min nästa bryggning. Tanken är att det ska bli en ordentligt fruktig IPA med en ganska låg beska, tar gärna emot tips på hur jag når dit!
Jag har en början receptet enligt nedan vilket jag har försökt kombinerat med ingredienser jag redan har hemma. Så vad tycker ni ska ändras/läggas till?

OBS! Recept för 11 Liter

Malt
Pale Ale Malt - 1.8 Kg 80%
Munchenermalt - 320g 14%
Ljus karamelltmalt 130 g 6%

Kokning 60 min
Amarillo 15g - 60 min
Amarillo 5 g - 30 min
Eldorado 5 g - 30 min
Amarillo 5 g - 20 min
Eldorado 5 g - 20 min
Amarillo 5 g - 10 min
Eldorado 5g - 10 min
Amarillo 15g - 0 min
Eldorado 15g - 0 min

Torrhumling?

Jäst Wyeast 1332. Kanske inte ultimata jästen men Humle.se verkade vara tömt på de mer typiska IPA-jästerna..

Vad tror ni om den här början? Vad skulle ni ändrat?
simont
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 31
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 21:20

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av simont »

Skulle minska lite karamellmalt, ta bort 60 minuters gåvan, och mer på 20-10 minuter. Du kan också ta i 3-6% socker. Försök göra en bra starter, så den jäser torrt och snabbt men också gärna hyfsat kallt, det tycker jag brukar bidra med humledelen.
Wildingen
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2014-11-10 22:58

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Wildingen »

simont skrev:Skulle minska lite karamellmalt, ta bort 60 minuters gåvan, och mer på 20-10 minuter. Du kan också ta i 3-6% socker. Försök göra en bra starter, så den jäser torrt och snabbt men också gärna hyfsat kallt, det tycker jag brukar bidra med humledelen.
Tack för dina tips!

Jag funderade på att skippa 60 min humlen men jag är lite osäker på hur jag ska tänka för att kompensera den senare. Helt utan beska vill man ju inte bli. Ska jag helt enkelt flytta 60 min givan och dela upp den på givorna efter 30 min?

Vad ger extra % socker?

Tack igen!
simont
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 31
Blev medlem: tisdag 2014-05-20 21:20

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av simont »

Wildingen skrev:
Tack för dina tips!

Jag funderade på att skippa 60 min humlen men jag är lite osäker på hur jag ska tänka för att kompensera den senare. Helt utan beska vill man ju inte bli. Ska jag helt enkelt flytta 60 min givan och dela upp den på givorna efter 30 min?

Vad ger extra % socker?

Tack igen!
Extra socker ger lättare maltbas som främjar humlen lite mer, samt ett torrare öl på slutet och en lättare jäsning. Skippa 60 minuter enligt mig, och balansera till samma IBU med 5-30 minuter gåvor.

I allmänhet kan du öka alla humlegivor med ganska mycket, 6.8 g/L humle är inte särskilt mycket, speciellt inom senhumling/hopstand.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av ekstedt »

Strösocker i en vanlig ipa är en smula oortodoxt, men kan möjligtis vara ett alternativ om du (a) vill ha en extra torr ipa eller (b) vill kompensera för stora mängder specialmalt.

Jag tycker dock inte att man ska krångla till det med en ipa utan föreslår följande principer:

Pale ale-malt som basmalt kompletterat med 0-5 % karamellmalt (max 50 SRM).

Humlegivor vid:
60 minuter
15-20 minuter
0-5 minuter
torrhumling

Totalt mängd humle 10-15 g/l och majoriteten sent i koket eller som torrhumle.
Wildingen
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2014-11-10 22:58

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Wildingen »

Tack för hjälpen.

Jag insåg att jag hade för lite humle hemma så när jag ändå behövde beställa bytte jag ut sorterna. Jag har knåpat ihop det här receptet som jag hoppas få tid till att brygga snart. Vad säger ni, grönt ljus på det här?

För 11L:

Original Gravity: 1.054 Final Gravity: 1.014 ABV (standard): 5.25% IBU (tinseth): 49.15

MÄSK:

Pale Ale malt - 2.5 kg
Crystal - 0.1 kg
Munich - 0.1 kg

7 L Infusion
65 C
60 min
Starting Mash Thickness: 2.6L/kg

KOKNING:

60 min

5 g Cascade Pellet 7 Boil 60 min 8
2.5 g Simcoe Leaf/Whole 12.7 Boil 60 min 6.6
5 g Cascade Pellet 7 Boil 25 min 5.56
5 g Cascade Pellet 7 Boil 20 min 4.85
5 g Simcoe Leaf/Whole 12.7 Boil 20 min 7.99
5 g Cascade Pellet 7 Boil 10 min 2.9
5 g simcoe Leaf/Whole 12.7 Boil 10 min 4.79
10 g Cascade Pellet 7 Boil 5 min 3.19
10 g simcoe Leaf/Whole 12.7 Boil 5 min 5.26
25 g Cascade Pellet 7 Boil 0 min
25 g simcoe Leaf/Whole 12.7 Boil 0 min

25 g cascade Pellet 7 Dry Hop 3 days
25 g simcoe Leaf/Whole 12.7 Dry Hop 3 days


0.5 tsk Protofloc 15 min

Wyeast - American Ale II 1272 jäsning i 18-20 C


Fyllde i 3 dagars Dry hop på en höft då jag inte hunnit forska i vad som är "vanlig" längd för torrhumling. Några åsikter?
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av ecmik »

Wildingen skrev:Fyllde i 3 dagars Dry hop på en höft då jag inte hunnit forska i vad som är "vanlig" längd för torrhumling. Några åsikter?
Senaste IPAn torrhumlade jag i 4 dagar i humlepåse direkt i primären. Funkade hur bra som helst för mig, och ölen blev kanon. Tror det va typ 40 g humlepellets på en liten 6-7 liters test-batch, så va inte rädd för att öka på torrhumlen lite.. ;) Dock kanske det tar mer smak om du kör utan humlepåse, det låter jag vara osagt.
Användarens profilbild
rosen1991
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2013-01-24 21:54
Ort: Göteborg

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av rosen1991 »

Wildingen skrev: Fyllde i 3 dagars Dry hop på en höft då jag inte hunnit forska i vad som är "vanlig" längd för torrhumling. Några åsikter?
Jag torrhumlar så att jag slänger mina humlepellets rakt ner i jäskärlet utan påse och låter dem ligga mellan 4-7 dagar i 20'C. Det blir alltid bra:)
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Judgecc »

+1 rosen1991
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Jonas Johnsson »

rosen1991 skrev:
Jag torrhumlar så att jag slänger mina humlepellets rakt ner i jäskärlet utan påse och låter dem ligga mellan 4-7 dagar i 20'C. Det blir alltid bra:)
Så gör jag med! Jag körde i en humlepåse en gång men det blev inte alls samma fräscha smak. Hellre använde humlepåsen till att filtrera med när man häver över ölen till buteljeringshinken säger jag.
Wildingen
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2014-11-10 22:58

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Wildingen »

Jag får nog ta och döpa om tråden till DIPA istället för IPA: Jag bryggde det här receptet idag men lyckades räkna fel på vattenmängden och landade på ett alldeles för högt OG, 1072 istället för 1054. Det positiva är att eftersom jag fick en mindre sats så bör min jäst, wyeast 1272, enligt mrmaltys calculator klara av att jäsa ut den. Vad ska jag förvänta mig för FG nu? Det hela ska tappas på flaska sedan så vill inte riskera att det inte jäst ut..
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Brewbro »

Om jag inte räknat fel borde du landa nånstans mellan 1.017- 1.020. Jäst hade en förjäsning grad på 72-76% enligt humlegården.
Wildingen
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2014-11-10 22:58

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Wildingen »

Brewbro skrev:Om jag inte räknat fel borde du landa nånstans mellan 1.017- 1.020. Jäst hade en förjäsning grad på 72-76% enligt humlegården.
Okej, då får jag ha det som riktmärke. Om jäsningen skulle stanna av innan jag nått ett FG strax under 1020, kan jag då kasta i en påse US-05 för att hjälpa jästen på traven? Eller är det dödsstraff på att mixa två olika jästsorter?
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av Brewbro »

Visst kan du göra det. Men jag skulle först försöka snurra upp den redan använda jästen. Vicka lättsamt på jäskärlet så vätskan snurrar runt. Gör en eller två gånger om dagen i några dagar. Kolla sen gravity. Händer det inget då så kan du ju slänga i us-05.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips & råd - Recept fruktig IPA

Inlägg av ekstedt »

Wildingen skrev:Jag får nog ta och döpa om tråden till DIPA istället för IPA: Jag bryggde det här receptet idag men lyckades räkna fel på vattenmängden och landade på ett alldeles för högt OG, 1072 istället för 1054. Det positiva är att eftersom jag fick en mindre sats så bör min jäst, wyeast 1272, enligt mrmaltys calculator klara av att jäsa ut den. Vad ska jag förvänta mig för FG nu? Det hela ska tappas på flaska sedan så vill inte riskera att det inte jäst ut..
I det här läget skulle jag valt att spä med vatten för att nå önskat OG. Receptet är ju anpassat efter detta OG, och det är nu risk att humlen inte riktigt kan stå upp emot alkoholen, samt att det blir lite kladdigt. Helst skulle du ha gjort spädningen innan jäsningen.
Skriv svar