Första ölet

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Första ölet

Inlägg av Danisch »

Jäser säkert ner till rimlig nivå första veckan men det är bra att ge jäsningen tid att städa upp ölet efter primärjäsning, vi brukar jäsa våra öl allt mellan 2-3 veckor, minst 2 skulle jag ge det innan tappning, du kan vad jag har fått höra här på forumet höja tempen någon grad efter 8-10 dagar, allt för jästen får möjlighet att äta diacetyl som kan ha bildats under primärjäsning en, någon annan kan säkert svara bättre kring jäsningen/tid men vi kör normalt 3 veckor men valde att tappa en veteöl efter 2 då den låg stabilt i Fg från dag 6-14...blev bra efter 10 dagar på flaska.
Så minst 2 veckor säger jag...
emil_fh
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av emil_fh »

Jäsningen har saktat ner, går ganska långsamt nu. Har ruskat om tunnan försiktigt, med lock på såklart, för att få jästen i lösning igen, läst att det kan vara bra att göra med högflockulerande engelsk Alejäst.

Smakade på vörten och den var inte alls söt mot vad jag förväntat mig, överranskande god, men lite vattnig samt faktiskt lite oljig i konsistensen. Smakade litegran som en Falcon bayersk 3.5, men mindre sötma och ingem alkohol att tala om alls. Då den bara jäst i 5 dagar så hoppas jag det försvinner med tiden.

Låter nog det hela stå till nästa lördag, 2 veckor totalt, sedan blir det tappning på 33cl flaska, kommer inte köra sockerlag utan istället strösocker i vardera flaska, vad tror ni om 2 kryddmått, eller blir det för mycket? En bitter ska ju inte vara alltför kolsyrad.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Jag har kört 2 Kryddmått och tycker att det blir lite tunt med kolsyra.
Dock är smaken som baken :)
Gjorde en saison och hade då 2,5 Kryddmått med bryggsocker. Och där blev det TORNADO i flaskan ( mkt kolsyra ) vilket passade bra den gången.
Undrar om det är stor skillnad på strösocker och bryggsocker.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

emil_fh skrev:Menar inte att bumpa i onödan.

Jäsningen har komit igång! Första bubblan kanske 9 timmar efter pitchning. Nu bubblar det på bra cirka varannan sekund. Körde torrjäst direkt i jäshinken, lät ligga några minuter och rörde sedan ner. Trodde inte det skulle gå så här snabbt.

Har ingen hydrometer så kan inte veta exakt när det är färdigjäst. Vad tror ni? Har 19 liter grönöl beräknat OG på 1046 cirka, la till en påse torrjäst som vill ha 16-22 grader, ligger runt 20 nu. Behöver det stå längre än en vecka?
Låt det stå i två veckor så hinner jästen städa upp ölen.
Även om ölen är utjäst på ett par dagar(sett till OF/FG) så kommer det hända saker under längre tid.

Bättre då att låta den stå i 10 dagar och därefter lyfta ut i kylan för kallkrasch och flaska ett par dagar senare.
Retsticka men ingen taskvört
emil_fh
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av emil_fh »

Nu tappat på flaska, blev totalt 13 dagar jäsning, ingen kallkrasch, jästen flockulerade väldigt väl ändå.

2 kryddmått strösocker per 33 cl flaska, hoppas det blir lagom, är ju en bitter så vill inte ha alltför mycket kolsyra.

Smakade en liten del i en flaska som inte blev full, var dock socker i så smakade lite sött. Tyckte det var helt okej smak ändå, ganska tjock och smakrik, inte vattning aom jag var rädd fle iallafall.

Fasen vad roligt det här är :D
Skriv svar