Jäsningen avstannar

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Jäsningen avstannar

Inlägg av AndersF »

Jag bryggde en vintervärmare i lördags. Infusionsmäskade vid 69C. OG 1060. Pitchade i 1 paket rehydrerad Safale S-04 i 20L avsvalnad vört. Dag 2 (söndag) var det rejäl fart på jäsningen med ett "blurp-blurp-blurp" ca var 5.e sekund. Dag 3 hade det lugnat ned sig med ett "blurp-blurp-blurp" var 35:e sekund. Dag 3: 1min 45s. Jag skakade jäshinken och då blurpade det var 45:e s. Dag 4 (idag) är det nere på 2 minuter. Planerat FG är 1023.

Har något gått snett? Något att göra åt det?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Jäsningen avstannar

Inlägg av Radhusgrillen »

Det kan jäsa ut väldigt snabbt. Bästa sättet att veta vad som pågår är ju att ta ett SG-prov och se om det jäst ut så du hamnat nära estimerat FG.
Edit:
..verkar det då som om jäsningen redan är så gott som klar så är det ju bara låta det stå så jästen får städa efter sig. Om provet däremot ligger alldeless för högt får du konsultera forumet igen.. :)
Retsticka men ingen taskvört
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Såväl US-05 som S-04 jäser ut väldigt snabbt, så detta är helt normalt. Du behöver egentligen inte ta något SG-prov förrän du tappar på flaska/fat, vilket väl kan vara lagom om ungefär en vecka.
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

Tackobock
Skriv svar