OG/FG Fråga
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Hakberkumla
- Helmaltsbryggare

OG/FG Fråga
Jag har nu haft en Ale på gäspning i 6 dygn. I receptet så skulle det förväntade OG:et ligga på 1051 men hamnade på 1055 alltså 4 för mycket, och det förväntade FG ska vara 1013, och frågan är då ska jag vänta tills FG är på 1013 eller ska det vara 1013+4= 1017?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: OG/FG Fråga
Autokorr här roligt när man själv inte är drabbad
Vänta till jäsningen är klar, sen får du se vad FG hamnade på. Där är inte mycket man kan göra med de sista 4 graderna om dom inte vill jäsa ut. Inte som är värt jobbet iallafall.
Vänta till jäsningen är klar, sen får du se vad FG hamnade på. Där är inte mycket man kan göra med de sista 4 graderna om dom inte vill jäsa ut. Inte som är värt jobbet iallafall.
-
beardedrabbitbrewery
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Sv: OG/FG Fråga
Om mäsktemp och jästval m.m. Är samma så skulle jag säga att det är utjäsningsgraden som "ska vara samma". Så (51-13)/51 => 74.5%. Så om nu OG blev 1.055 så skulle fg nog bli 1.014. (55-14)/55 => 74.5%. Men exakt vad du får vet du ju när jäsningen är klar.Hakberkumla skrev:Jag har nu haft en Ale på gäspning i 6 dygn. I receptet så skulle det förväntade OG:et ligga på 1051 men hamnade på 1055 alltså 4 för mycket, och det förväntade FG ska vara 1013, och frågan är då ska jag vänta tills FG är på 1013 eller ska det vara 1013+4= 1017?
Har bryggt några tunnor. Och endast gjort hydronic er test i slutet av fermenteringen för att ha koll på när det stannat. Å d senaste gångerna så har den stannat vid 1013 1015 ungefär. Har läst att den ska ner till 1004 1008 för att vara helt klart. Upplever att mina över inte smakar så bra. Tänkte om det beror på att det ska jäsa ännu mer. Fast d har ju som stannat jäsningen enligt hydrometer test som jag gör enligt 24h mellanrumm. Är bara coppers jag gjort. Å tycker att vilken smak man än brygger på av dom så finns det som en bismak som är lika för alla coopers sattser. Isf någon som kan rekommendera en bättre ölsatts. Coopers smakar på någe sätt lika mellan varje smaker.
Prova med att byta ut jästen nästa gång.