HERMS bryggeri (theelectricbrewery)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

assaulteN
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av assaulteN »

Tjena!

För ungefär ett år sedan bestämde jag och en polare oss för att börja brygga öl. Det var något som vi länge pratat om, men ingen av oss trodde var möjligt.
Efter att ha läst på en hel del om ölbryggandets ädla konst insåg vi att detta faktiskt var något som vi skulle kunna testa hemma!

Efter att ha bryggt helmalt i ett år så började vi vilja skala upp bryggningen och få den lite mer automatiserad.
Jag hann inte mer än tänka tanken så hade kompanjonen dragit en beställning på 80% av delarna som vi behövde för ett riktigt spännande projekt, ett 75liters HERMS-bryggeri.

I denna tråden tänkte jag dela med mig av våra framgångar/motgångar i byggandet!

Hela idén till vårat bygge kommer ifrån theelectricbrewery.com
assaulteN
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: HERMS bryggeri (theelectricbrewery)

Inlägg av assaulteN »

Här kommer lite bilder på vad som kommer bli våran kontrollpanel.
Den kommer att kontrollera våra tre tunnor, Hot Liquor Tank, Boil Kettle och Mash/Lauter Tun.

Här kommer lite bilder på de nyurskurna delarna (obs. skyddsplasten sitter fortfarande kvar ;)

Framsidan
Dag1_1.JPG
Undersidan
Dag1_2.JPG
Framsidan
Dag1_3.JPG
assaulteN
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av assaulteN »

Idag börjar koppligen av kontrollpanelen! Det saknas fortfarande endel delar för att få alltid helt klart.
T.ex. saknas switchen för att välja vilket värmeelement som ska vara igång.

Nedan kommer lite mer bilder på bygget. Kommer komplettera med lite mer text vid tillfälle, kom precis på att det vore roligt att dokumentera detta bygge här för att få lite feedback! :)

Framsidan.
Först tänkte vi köra på samma stuk som thelectricbrewery, men valde att tillslut att köra kontrollpanelen i högblankt. Tror det kommer bli riktigt bra!
Dag2_1.JPG
Framsidan med lampor och pidar.
Våran tanke med alarm kommer vara lite annorlunda än theelectricbrewerys. Kommer förklara under resans gång.
Dag2_2.JPG
Baksidan av framsidan
Dag2_3.JPG
Baksidan av framsidan.
Något som vi inte kommit helt underfund med ännu är kopplingen för PID:arna och alarmet. Dokumentationen för dessa är riktigt kass (då vi valt att köpa lite billigare kopior från kina).
Dag2_4.JPG
Undersidan
Dag2_5.JPG
Framsidan med allt utom värmeelementsswitchen.
SB-loggan samt BOIL KETTLE-texten och HOT LIQUOR TANK kommer lysas upp med LED-lampor. SB-loggan då huvudströmmen för kontrollpanelen är på.
Switchen för värmeelementen är beställd för länge sedan men har inte anlänt ännu.
Dag2_6.JPG
Insidan
Dag2_7.JPG
Undersidan med test av XLR-kontakt
Tanken är att LED-lampan ska lysa när kontakten är ikopplad.
Dag2_8.JPG
Insidan
Dag2_9.JPG
Baksidan av framsidan
Dag2_10.JPG
Texten kommer uppdateras löpande.
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kamelryttarn »

Grymt snyggt bygge! Å tack för att du visar det å berättar lite om det.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Tjusigt! Nu har ni ju redan börjat bygga, men annars är DIN-skena och radklämmor mkt enklare att koppla med.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Väldigt snyggt!

En fråga/undring gällande kylningen av era SSR; Är tanken att fläkten skall hjälpa till med den?

Anledning till frågan är att jag misstänker att de kan bli rätt varma och jag är lite orolig om fläkten (som den är placerad) verkligen kommer se till att luften rör sig effektivt runt era heatsinks.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Följer detta med stort intresse. Något sånt här finns i tankarna även för oss.

Sent from my iPhone using Tapatalk
assaulteN
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av assaulteN »

Ceder skrev:Väldigt snyggt!

En fråga/undring gällande kylningen av era SSR; Är tanken att fläkten skall hjälpa till med den?

Anledning till frågan är att jag misstänker att de kan bli rätt varma och jag är lite orolig om fläkten (som den är placerad) verkligen kommer se till att luften rör sig effektivt runt era heatsinks.
Hoppas på att det kommer fungera. SSR är monterade på kylflensar. Sedan så är det en fläkt på varje sida lådan så att luften ska strömma igenom.
MrP
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av MrP »

Kul! Vi har gått igenom samma resa själva och när jag läste trådarbeten skulle det likväl kunnat vara min bryggkompis som skrivit den! :)

Lycka till - det är grymt kul!

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

assaulteN skrev:
Ceder skrev:Väldigt snyggt!

Hoppas på att det kommer fungera. SSR är monterade på kylflensar. Sedan så är det en fläkt på varje sida lådan så att luften ska strömma igenom.
Aha, bilden lurade mig lite, såg bara en fläkt.

Det fläktarna skall kyla är era heatsinks, inte själva SSRen, så mät gärna temperaturen på dessa när ni testkör systemet.

Det funkar säkert bra, om inte (om det blir för varmt) så kan ni ju alltid styra luften rätt med hjälp av ett par plåtar
patattack666
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av patattack666 »

Snyggt!

Är själv intresserad av att bygga ett liknande system i framtiden. En sak jag funderat över är hur ni räknat på strömmen? Kommer ni köra med 1 4500w element i brygg och mäskkärl, eller fler?
assaulteN
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av assaulteN »

patattack666 skrev:Snyggt!

Är själv intresserad av att bygga ett liknande system i framtiden. En sak jag funderat över är hur ni räknat på strömmen? Kommer ni köra med 1 4500w element i brygg och mäskkärl, eller fler?
Jag ska kolla efter men tror värmeelementen ligger på 5500w. Ett kommet vara i varmvattentanken och ett i kokkärlet. Systemet kommer kräva att det är säkrat till 32ampere
assaulteN
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av assaulteN »

Länge sedan det var någon uppdatering här. Blir inte så mycket tid till att bygga men en bit på vägen har vi kommit.
Har snart gjort klart tunnorna och fixat alla kopplingar. Slangar är fixade och en pump testad.

Fler bilder kommer efter nästa gång.
Dag3_1.JPG
Dag3_2.JPG
Dag3_3.JPG
Dag3_5.JPG
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

assaulteN skrev:
Systemet kommer kräva att det är säkrat till 32ampere
Hm - hur är upplägget här? Vad är det för uttag som strömmen hämtas ifrån och på vilket sätt? Det kräver väl att ni utnyttjar ett trefas-uttag på något sätt. Så feta ledningar och säkringar som däröver för att köra 240V har vi knappast i hushållen här.
Björn Petersson
assaulteN
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av assaulteN »

assaulteN skrev:
Systemet kommer kräva att det är säkrat till 32ampere
assistredo skrev:Hm - hur är upplägget här? Vad är det för uttag som strömmen hämtas ifrån och på vilket sätt? Det kräver väl att ni utnyttjar ett trefas-uttag på något sätt. Så feta ledningar och säkringar som däröver för att köra 240V har vi knappast i hushållen här.
Vi håller till i ett våtutrymme i en industrilokal så vi har tillgång till 3-fas och feta ledningar :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar