Vad bör jag ha för malt för att få den... så röd det bara går
Red Ale och de röda?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Red Ale och de röda?
Skulle vilja testa en "Red Ale" eller en IPA/APA men för att få den röd (Tänk Nynäshamns RÖD APA)
// Jonas
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Red Ale och de röda?
Nynäshamn har ju fuskat lite med rödbetor i sin. Annars tar man och färgar med mörkrostad finkrossad malt tex rostat korn och justerar färgen till ca 30-35 EBC.
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

Har fått tipset att använda 0.5% rostat korn för att få riktigt röd färg på sina ljusa öl. har precis testat det så återkommer med resultat när den är klar
Det finns väl två skolor här. I den ena har man i små mängder av rostad malt, rödbetor, färgämnen eller whatever som mest bidrar med färg och inte med så mycket smak. I den andra har man större mängder av någon malt såsom red X, aromatisk malt eller någon lämplig karamellmalt, och får då också ett tydligt smakbidrag som matchar färgen. Jag är fullt ut en anhängare av den andra skolan. Man kan förstås kombinera dem också.
- Weinkeller
- Maltrostare

Beror helt på vad man brygger men den svarta malten i liten mängd är lättare att få ett rött bidrag från. Blandar man aromatiska och karamellmalt etc kan det ibland bli lite svårt att få till färgen. Det kan bli lite brunt i tonen tex.