Utjäsning Belgian Saison (Wyeast 3724)

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Utjäsning Belgian Saison (Wyeast 3724)

Inlägg av ekstedt »

Jonas Johnsson skrev: Lalvin EC-1118

Och nu när jag läste på humlegårdens hemsida ser jag att denna mycket riktigt är en "killer yeast". Så det är väl bara på att hoppas att den snubblar ner några pinnar av sig själv då.
Precis, jag har själv använt den, och det blev lite halvkass utjäsning, men det blev trevliga öl. Den ger intressanta estrar och även lite fenoler.
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Kan rekommendera White Labs Belgian Saison II. Körde den nyligen och den jäste ut med bra fart, OG var 1.068 och var nere på 1.016 på bara 5 dagar. Estimerad att gå ner till 1.006, får se var den ligger i helgen vid nästa mätning!
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Falkens, hur har det gått med din FG?

Min champagnejäst gav sig ner några pinnar i alla fall, slutade på 1.017. Prövade första flaskan igår (endast 5 dagar efter buteljering)) men den var redan väldigt god.

Det jag är lite orolig för är bara att efter ha tillsatt sockerlagen att jästen ska börja knapra i sig mer från malten också. Då kommer det verkligen bli champagneöl när de öppnas!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jo då jag nådde tillslut mitt FG på 1.012 (skulle vara 1.013) efter 2 omskakningar av tunnan och 7 dagar efter tänkt slut.
// Jonas
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Falkens skrev:Jo då jag nådde tillslut mitt FG på 1.012 (skulle vara 1.013) efter 2 omskakningar av tunnan och 7 dagar efter tänkt slut.
Ah, men det var ju skitbra!
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Kom ner till 1.008 med White Labs Belgian Saison II vid mätning igårkväll

En del av Minus-1
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Ölofsson Brewing skrev:Kom ner till 1.008 med White Labs Belgian Saison II vid mätning igårkväll
Det var ju också bra, beräknat var 1.006 va?

Ekstedt: när du jäste med Lalvinjästen, märkte du någon ökad kolsyra pga högt FG när du buteljerat?
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

precis, 1.006 var beräknat så är nöjd med 1.008 :) speciellt med tanke på beersmiths FG estimeringar

En del av Minus-1
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jonas Johnsson skrev: Ekstedt: när du jäste med Lalvinjästen, märkte du någon ökad kolsyra pga högt FG när du buteljerat?
Nej, det tror jag inte du behöver bekymra dig om. Den stannar högt för att den har dålig/ingen utjäsning av maltotrios, och det ändras inte av att du kolsyrejäser på flaska.

Det enda tillfället man behöver bekymra sig för att flasktappa vid högt SG är när man använder en högflockulerande jäst. Eller om man tillsätter en ny jäst vid flasktappningen med högre utjäsning än originaljästen.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

ekstedt skrev: Nej, det tror jag inte du behöver bekymra dig om. Den stannar högt för att den har dålig/ingen utjäsning av maltotrios, och det ändras inte av att du kolsyrejäser på flaska.

Det enda tillfället man behöver bekymra sig för att flasktappa vid högt SG är när man använder en högflockulerande jäst. Eller om man tillsätter en ny jäst vid flasktappningen med högre utjäsning än originaljästen.
Beror detta med den högflockulerande jästen på att det kan finnas pigg jäst som klumpat ihop sig och lagt sig i dvala på botten som kan kicka igång igen?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jonas Johnsson skrev: Beror detta med den högflockulerande jästen på att det kan finnas pigg jäst som klumpat ihop sig och lagt sig i dvala på botten som kan kicka igång igen?
Precis. Problemet kan motverkas genom att virvla upp jästen ett par gånger efter att den mest intensiva jäsningsfasen är över.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

ekstedt skrev: Precis. Problemet kan motverkas genom att virvla upp jästen ett par gånger efter att den mest intensiva jäsningsfasen är över.
Ah, jag förstår. Bör man göra detta genom att veva runt med en steril slev eller ska man nöja sig med att snurra runt hinken?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag snurrade hinken... ja skakade den för att inte behöva öppna osv.
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det finns en diskussion i en annan tråd om hur man hanterar högflockulerande jäst. Jag tror inte vi kom fram till någon konsensus. Jag testade i alla fall både att snurra och att röra om med hålslev när jag nyligen bryggde med Wyeast 1968, och jag fick till 75 % skenbar utjäsning vilket jag var nöjd med. Blev bara aningens högre kolsyra än planerat.
Skriv svar