Första ölet
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Första ölet
Hej ska till och brygga mitt första öl spännande!
Tänkte försöka mig på något liknande den Bitter som finns på humle.se.
Vad tror ni om följande recept:
20 liter
1.5 kg flytande amber maltextrakt
1.5 kg flytande maris otter maltextrakt
10g torrjäst British Ale
Humlegivor
15 gram Target 60min
5 gram East Kent Golding 20min
5 gram EKG 15 min
5 gram EKG 10 min
15 gram EKG 5 min
15 gram EKG 0min (legat i lite hett vatten)
Får wtt IBU på drygt 29 om jag räknar på 20 liter som boilsize och 20 liter batch size, vid 10 liter boilsize blir det IBU på drygt 20.
Har ingen superstor kastrull ännu, så kan nog inte koka mer än 10 liter. Hur tycker ni jag ska göra, hade tänkt mig de humlesorterna i alla fall, men osäker på hur mycket när och hur.
Tänkte köra flytande extrakt då de verkar finnas i bättre sorter för just engelsk ale. Går det bra med 3 kg extrakt spätt till endast knappa 10 liter vid kokningen för att sedan späda ut vörten efter?
Tack för att ni läst
Tänkte försöka mig på något liknande den Bitter som finns på humle.se.
Vad tror ni om följande recept:
20 liter
1.5 kg flytande amber maltextrakt
1.5 kg flytande maris otter maltextrakt
10g torrjäst British Ale
Humlegivor
15 gram Target 60min
5 gram East Kent Golding 20min
5 gram EKG 15 min
5 gram EKG 10 min
15 gram EKG 5 min
15 gram EKG 0min (legat i lite hett vatten)
Får wtt IBU på drygt 29 om jag räknar på 20 liter som boilsize och 20 liter batch size, vid 10 liter boilsize blir det IBU på drygt 20.
Har ingen superstor kastrull ännu, så kan nog inte koka mer än 10 liter. Hur tycker ni jag ska göra, hade tänkt mig de humlesorterna i alla fall, men osäker på hur mycket när och hur.
Tänkte köra flytande extrakt då de verkar finnas i bättre sorter för just engelsk ale. Går det bra med 3 kg extrakt spätt till endast knappa 10 liter vid kokningen för att sedan späda ut vörten efter?
Tack för att ni läst
Re: Första ölet
Har funderar en del och tänkte förenkla receptet ännu mer, siktar på att ha så få faktorer som möjligt med.
Till 20 liter vört
10 liter kokvolym
OG 1.046
3 kg flytande Amber extrakt
1 påse torrjäst, 10g British Ale
Kör endast East Kent Golding humle då en påse borde räcka bra till både bitter, smak och arom.
Kottar:
40g 60min
30g 20min
20g 5 min
10g 0min
IBU: 24.58
Tror ni det blir det för låg IBU för något bitter/pale ale liknande eller kommer det smaka gott ändå?
Till 20 liter vört
10 liter kokvolym
OG 1.046
Kör endast East Kent Golding humle då en påse borde räcka bra till både bitter, smak och arom.
Kottar:
40g 60min
30g 20min
20g 5 min
10g 0min
Tror ni det blir det för låg IBU för något bitter/pale ale liknande eller kommer det smaka gott ändå?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Jag får inte riktigt ihop dina siffror. Hur mycket rymmer din kastrull och hur mycket tänkte du försöka få ner i jäshinken?emil_fh skrev:Har funderar en del och tänkte förenkla receptet ännu mer, siktar på att ha så få faktorer som möjligt med.
Till 20 liter vört
10 liter kokvolym
OG 1.046
Kottar:
40g 60min
30g 20min
20g 5 min
10g 0min
Om du börjar koka 20L så borde du inte komma under 15L i jäshinken om man räknar 3 liters avkok och 2liter humlegegga kvar i kastrullen. Då bör OG hamnar runt 1052.
Brygger du med extrakt ser jag ingen anledning att koka i 60 minuter och med de humleschema du anget kommer IBU enligt Brewersfriend hamna på det dubbla, alltså runt 50.
Jag hade nog övervägt mindre humle i början och mer i slutet.
Mata in dina siffror här och laborera lite:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/r ... alculator/
Kokvolym är vad du börjar med i kastrullen. Batchsize räknar jag som kokvolym MINUS avkok. Det som faktiskt hamnar i hinken blir Batchsize MINUS humlegegga & druv som får stanna i kastrull och silduk och brukar vara ca 2 liter.
Så för dig borde det bli ca Kok 20 - avkok = 17L batchsize - 2L humlegegg&druv = 15L i jäshinken
Retsticka men ingen taskvört
Han har tänkt späda med 10liter vatten tror jag.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Självklart.Judgecc skrev:Han har tänkt späda med 10liter vatten tror jag.
-Tänkt'ente på det!

Retsticka men ingen taskvört
Hehe ibland är det enklare än vad man tror.
Hade nog dragit upp IBU till 30strecket i vilket fall. Annars ser d bra ut. Enkelt recept som säkert ger en okej öl..
Hade nog dragit upp IBU till 30strecket i vilket fall. Annars ser d bra ut. Enkelt recept som säkert ger en okej öl..
Japp, hade tänkt att koka knappt 10 liter (så mycket som ryms) och sedan späda till 20 liter.
Tack för länken, mycker bra!
Eftersom jag inte kan koka så mycket så blir humleutbytet lite dåligt.
Funkar det att koka 60g 60min, 20g 20 min och 20g 5min? För det är den humlen jag har för tillfället.
Får då följande:
Original Gravity: 1.044 Final Gravity: 1.010 ABV: 4.49% IBU: 28.67 SRM: 8.45 Matches Style: yes ApproxColor: Less...
Advanced Recipe Options and Stats
Equation This Batch Style
Original Gravity 1.044 1.04 - 1.048
Final Gravity 1.010 1.008 - 1.012
ABV Standard 4.49% 3.8 - 4.6%
ABV Alternate 4.52% 3.8 - 4.6%
IBU Tinseth 28.67 25 - 40
IBU Rager 43.64 25 - 40
SRM Morey 8.45 5 - 16
SRM Daniels 10.90 5 - 16
SRM Mosher 8.46 5 - 16
EBC Morey 16.64 9.9 - 31.5
Boil Gravity 1.097
BU/GU ratio ? 0.65
Calories per 355mL 143.6
Special/Best/Premium Bitter, Belgian Specialty Ale, Fruit Beer, Spice, Herb, or Vegetable Beer, Specialty Beer
Tack för länken, mycker bra!
Eftersom jag inte kan koka så mycket så blir humleutbytet lite dåligt.
Funkar det att koka 60g 60min, 20g 20 min och 20g 5min? För det är den humlen jag har för tillfället.
Får då följande:
Original Gravity: 1.044 Final Gravity: 1.010 ABV: 4.49% IBU: 28.67 SRM: 8.45 Matches Style: yes ApproxColor: Less...
Advanced Recipe Options and Stats
Equation This Batch Style
Original Gravity 1.044 1.04 - 1.048
Final Gravity 1.010 1.008 - 1.012
ABV Standard 4.49% 3.8 - 4.6%
ABV Alternate 4.52% 3.8 - 4.6%
IBU Tinseth 28.67 25 - 40
IBU Rager 43.64 25 - 40
SRM Morey 8.45 5 - 16
SRM Daniels 10.90 5 - 16
SRM Mosher 8.46 5 - 16
EBC Morey 16.64 9.9 - 31.5
Boil Gravity 1.097
BU/GU ratio ? 0.65
Calories per 355mL 143.6
Special/Best/Premium Bitter, Belgian Specialty Ale, Fruit Beer, Spice, Herb, or Vegetable Beer, Specialty Beer
Kör. Ser bra ut. Du kan koka 100g humle vid 60 om du vill. 60givan ger mest beska, sen går det utför per minut. Men IBU 28 kommer bli bra d.. Vill du ha lite mer smak så kan du ju lägga ihop sista givan och dra ner på 60min.. Förutsatt att sista givan kommer vid 15min eller liknande då..
Tar och kör på då, bara beställningen vill komma!
Får bli 60g bitter, IBU 28 låter ju lagom för stilen.
Tack för hjälpen
Får bli 60g bitter, IBU 28 låter ju lagom för stilen.
Tack för hjälpen
Det tycker jag verkar vettigt.. Du skulle kunna ta bort allt utan 60min givan o fylla på tills ditt ibu är 28.. Sen tar du det som är över och kastar vid 0min för mer humlekaraktär och ytterst lite bitterhet,dock beroende på hur snabbt du kyler. Men d går ju fort när man blandar med kalltvatten..
Okej, skulle det vara fördelaktigt att bara köra så, utan någon vanlig smakgiva?
Flame out (kokslut)
Att tillsätt humle i samma stund som man kokat färdigt vörten, stänger av plattan och börjar kylningen är ett vanligt förfarande hos många hembryggare, tanken är att få ut mycket humlearom utan bitter bidrag. De aromatiska humleoljorna är lättflyktiga och ångar bort samtidigt som alfasyrorna i humle kräver höga temperaturer för att kunna bli vattenlösliga och ge ölet beska. Men många räknar på att tillsätta humlen vid kokslut inte bidrar till beska, vilket i praktiken i de flesta fall är fel, visst bidrag till beskan kommer humlen ge, alfasyrorna i humlen som ger ölet beska blir vattenlösliga mellan 79-100° C. Ju snabbare man kyl vörten desto mindre bidrag får man således till beskan.
Från bryggeributikens blogg. Tycker det sammanfattar 0givan bra..
Att tillsätt humle i samma stund som man kokat färdigt vörten, stänger av plattan och börjar kylningen är ett vanligt förfarande hos många hembryggare, tanken är att få ut mycket humlearom utan bitter bidrag. De aromatiska humleoljorna är lättflyktiga och ångar bort samtidigt som alfasyrorna i humle kräver höga temperaturer för att kunna bli vattenlösliga och ge ölet beska. Men många räknar på att tillsätta humlen vid kokslut inte bidrar till beska, vilket i praktiken i de flesta fall är fel, visst bidrag till beskan kommer humlen ge, alfasyrorna i humlen som ger ölet beska blir vattenlösliga mellan 79-100° C. Ju snabbare man kyl vörten desto mindre bidrag får man således till beskan.
Från bryggeributikens blogg. Tycker det sammanfattar 0givan bra..
Okej, förstår, tror det får bli största delen vid 60 min för att få beska, och resten vid flameout, för att få så mycket arom som möjligt av den humle som finns kvar.
Sakerna har anlänt, ser fram emot bryggarlördag.
Sakerna har anlänt, ser fram emot bryggarlördag.
Koket är klart och grönölen står på jäsning, gick bra hela vägen, ölen ser lite mörkare ut än förväntat, amberextraktet var rätt mörkt men det blir nog bra ändå.
EDIT: gjorde något så galet som att skopa i en tesked vanligt modellgips i koket. Hoppas det inte är några tillsatser i detta utan 100% CaSO4. Liknande gipser har små små mängder av säkra tillsatser.
EDIT: gjorde något så galet som att skopa i en tesked vanligt modellgips i koket. Hoppas det inte är några tillsatser i detta utan 100% CaSO4. Liknande gipser har små små mängder av säkra tillsatser.
Menar inte att bumpa i onödan.
Jäsningen har komit igång! Första bubblan kanske 9 timmar efter pitchning. Nu bubblar det på bra cirka varannan sekund. Körde torrjäst direkt i jäshinken, lät ligga några minuter och rörde sedan ner. Trodde inte det skulle gå så här snabbt.
Har ingen hydrometer så kan inte veta exakt när det är färdigjäst. Vad tror ni? Har 19 liter grönöl beräknat OG på 1046 cirka, la till en påse torrjäst som vill ha 16-22 grader, ligger runt 20 nu. Behöver det stå längre än en vecka?
Jäsningen har komit igång! Första bubblan kanske 9 timmar efter pitchning. Nu bubblar det på bra cirka varannan sekund. Körde torrjäst direkt i jäshinken, lät ligga några minuter och rörde sedan ner. Trodde inte det skulle gå så här snabbt.
Har ingen hydrometer så kan inte veta exakt när det är färdigjäst. Vad tror ni? Har 19 liter grönöl beräknat OG på 1046 cirka, la till en påse torrjäst som vill ha 16-22 grader, ligger runt 20 nu. Behöver det stå längre än en vecka?