kok på vanlig spis!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
vugge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

kok på vanlig spis!

Inlägg av vugge »

Hej
Hur dumt är det att försöka sig på en kok ca 15-20 l på vanligt induktionshäl i köket.
jag har 50l isolerad gryta samt doppvärmare på 3,2kW..
vill helst inte köra med doppvärmare för det är inte mer än 10A till köket!

någon som haft liknande problem??
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: kok på vanlig spis!

Inlägg av pettersson80 »

Det är bra att prova!
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Inte alls dumt, så gör jag. Dessutom använder jag en lika stark doppvärmare på 10 A-säkring. Det fungerar och säkringen håller så länge du har doppvärmaren i vätska så länge du har den inkopplad. Men säkringen löser ut så fort du lyfter upp doppvärmaren. Min stora platta är på 2300W så att den räcker för att hålla rullande kok på kanske upp till 30 liter.
vugge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av vugge »

Vad bra, då kör jag så också!!!
hur lång tid tar det för dig att få vatten att koka???
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Äh, det tar den tid det tar. Har aldrig mätt. (Men om jag ska vara petig så har jag aldrig kokat vattnet, bara vörten!) Jag kan inte laka första omgången till kokkärlet, för där värmer jag lakvattnet, så jag lakar till hink, häller på lakvattnet i mäskkärlet och sen slabbar över vörten i kokkärlet. Men sen går det ganska snabbt, helst vill jag inte att det börjar koka innan vörten från lakningen hamnar i kokkärlet. Pass upp när du närmar dig kokpunkten om du kör både med spis och doppvärmare. Det kan gå fort och ibland ligger skummet som ett lock och döljer koket och då stiger hela ytan upp som raket. Söligt är bara förnamnet…
vugge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av vugge »

tack för svaret, jag ska verkligen ta detta i beaktning!!
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Se upp så det inte bildas kondens på fläkten som droppar ner i kokkärlet. På fläkten sitter massa fett å annat som följer med och det vill du inte ha i ölet. Fett kan bla påverka skummet har jag hört.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av skogass »

Robbix skrev:Se upp så det inte bildas kondens på fläkten som droppar ner i kokkärlet. På fläkten sitter massa fett å annat som följer med och det vill du inte ha i ölet. Fett kan bla påverka skummet har jag hört.
Detta misstag gjorde jag på min tredje sats. Jag började med att värma 25l för kok, och började ta i tur med disken. När jag efter 30min kom tillbaka till grytan så insåg jag snabbt vad som hade hänt, det var fullt med små öar av fett och stora gula droppar regnade ner från spis fläkten. Så den satsen va bara vaska men spis fläkten blev ren iallafall :)
Skriv svar