Mäsk och lakkärl - vilket?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Mäsk och lakkärl - vilket?

Inlägg av VsX »

Smancho skrev:Jag har aldrig hört om detta problem bland andra bryggare, När du recircular några liter vört så sätterju sig Maltbädden som ett filter och detta resulterar ju i en klar och ren vört. Ger man det några omgångar blir man av med i princip allt.
Jag är väl medveten om hur man recirkulerar. I min kylväska har jag alltid haft ombyggd PEX-slang, men min kompis körde med bazooka screen (för att sedan byta till PEX-varianten) och man kunde recirkulera tiotals liter utan att få bort alla skalrester. Han hade problem med skalsträvhet i samtliga sina öl innan han bytte filter.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

Jag förstår. Ja om man kollar runt bland hemmabryggare exempelvis i staterna så har de flesta som vi ombyggda PEX slangar :)
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Plasten är ofarlig iaf enligt en "expert" på ämnet som basic brewing hade i två podavsnitt. Rätt lyssningsvärda avsnitt.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag säger inte att man skall sluta med plast i bryggningen men för min egen del så känns det bäst att ta det säkra före det osäkra. Även fast många "experter" säger att plasten är ok så tycker jag att det känns bra med rostfritt. Enligt min sambo, som vart på flera föreläsningar om plaster i maten, så finns det inte så mycket kunskap om det långvariga effekterna av att använda plaster.

Just my 5 cent, jag ska inte crappa ner tråden mer :lol:
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Alkoholen lär vara det farligaste i sammanhanget. Men visst rostfritt är säkert.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Smancho skrev:ombyggda PEX slangar :)
Vi kanske för att undvika förvirring inte använda utrycket "ombyggd PEX-slag" för en nätstrumpa av flätad rostfri tråd (nu utan PEX) som kanske inte heller haft någon PEX-slang under sig från början.

I Tyskland kallas de här för "Panzerschlauch" - för en svensk kanske dock tankarna mer går åt andra världskriget och general Patton. :wink: . Namnförslag?

En annan lösning liknade den här i funktionen är att använda en rostfri fjäder istället för flätad nätstrumpa.
Panzerschlauch.jpg
Panzerschlauch.jpg (154.54 KiB) Visad 3994 gånger
Björn Petersson
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

Tar åt mig det och ska setill att rätt ord ska sättas på rätt sak ;)
nätstrumpa av flätad rostfri tråd blir det nya.
Pex slang hette det när jag köpte denna, för att sedan dra ut gummislangen som satt i den flätade rostfria nätstrumpan.
Användarens profilbild
TripleJr
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av TripleJr »

Hur bra skulle det fungera att bygga om min biltemagryta till en MLT?
Tänkte bestycka den med en elpatron och bazookafilter.

Har denna idén då min budget är tight och jag går i tankarna att uppgradera till ett större kokkärl ändå.
Jag tänker att då slipper jag lägga ut pengar på både en större gryta och ett mäskkärl.

Feedback?
Skriv svar