Sent from my iPhone using Tapatalk
Fråga om Solar-12V-DC-Hot-Water-Circulation-Pump
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Re: Fråga om Solar-12V-DC-Hot-Water-Circulation-Pump
Jag har testkört med vatten och 15m kopparslinga och det funkar fint. Min oro är mer att den lätt skulle kunna klogga igen. Ser väldigt litet ut när man kikar in i den. Men jag hoppas den gör det. Den var ju 20ggr billigare än en riktig pump. Riktig som i March eller nån annan dyr och pålitlig pjäs. 
Stämmer det att man med fördel begränsar vattenflödet till en Solar pump istället för att styra pumphastigheten med en PWM controller?
På vilken sida om pumpen bör den sitta?
På vilken sida om pumpen bör den sitta?
Det stämmer bra, strypningen måste sitta på trycksidan.PontaH skrev: På vilken sida om pumpen bör den sitta?
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Trycksidan? Före ingången alltså? Tycker den låter väldigt illa när man stryper där. Låter inte som att pumpen mår bra iaf. Själv har jag testat även med pwm och det verkar funka bra. (En sån där dimmer som länkades till längre upp.)
Eller menar man trycksidan från pumpen sett? Kom just på att du säkert inte menade tryck som trycket från kärlet till pumpen.
skyller på morgontrötthet
Eller menar man trycksidan från pumpen sett? Kom just på att du säkert inte menade tryck som trycket från kärlet till pumpen.
Trycksida = efter pumpdernebo skrev:Trycksidan? Före ingången alltså? Tycker den låter väldigt illa när man stryper där. Låter inte som att pumpen mår bra iaf. Själv har jag testat även med pwm och det verkar funka bra. (En sån där dimmer som länkades till längre upp.)
Eller menar man trycksidan från pumpen sett? Kom just på att du säkert inte menade tryck som trycket från kärlet till pumpen.skyller på morgontrötthet
Sugsida = innan pump
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Tänk vad man lär sig av detta forum. 
Ni som köpte denna pump. Ingick packningar och metallkopplingarna för slangarna?
Ekens Bryggerisällskap
-
dernebo
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Inte för mig iaf. Ebay-köp. Det är 1/2" gängkoppling så jag köpte vanliga rörnipplar och skruvade på. Tätade med vanlig rörtejp.
12V Solar Hot Water Pump Circulation High Quality Food Grade 212° F w/ Couplerpeppei7 skrev:Ni som köpte denna pump. Ingick packningar och metallkopplingarna för slangarna?
// Jonas
Hur var det med mässing ihop med varm vört?
Det får man välja själv... jag personligen tar inte så hårt på den biten
// Jonas
Finns ju billiga rostfria från Kina, och lite dyrare från sverige. Finns i plast också har jag sett.
Jag köpte den för man kan ju knappt vad det är för gänga och vill ha anslutningarna men jag har inte använt den än... känns som man får hoppas man får en gänga över huvud taget när man hänger på ebayPatrik-b skrev:Finns ju billiga rostfria från Kina, och lite dyrare från sverige. Finns i plast också har jag sett.
// Jonas
Hur ställer ni er till 12v VS 24v pumpen? Förstår inte vrf alla väljer 12v? Vad är det jag missar. I min värld är starkare bättre.. Vilket även kommer fram tydligt i prestanda specen.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Är väl lättares hitta nätadapter på 12 v. Man kan ju ta en gammal man använt till en extern hårddisk tex. 24 är väl lite ovanligare. Men jag håller med 24 är bättre.