Krossa malt
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Krossa malt
Kan kan krossa malt på något annat sätt än genom att använda en maltkvarn?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Re: Krossa malt
Innan jag köpte en liten maltkvarn brukade jag köra specialmalten i "örtmixern" som följde med stavmixern. Då köpte jag iofs alltid själva basmalten krossad så det blev sällan några större mängder som jag körde i mixern.AndersF skrev:Kan kan krossa malt på något annat sätt än genom att använda en maltkvarn?
Nu har jag en kvarn som jag köpte från AliExpress. Slående lik denna:
http://www.olkompaniet.se/maltkvarn
Jag minns inte exakt vad jag gav men besparingen blev marginell när frakten lades på...
Retsticka men ingen taskvört
Vad gör maltkvarnen bättre än örtmixern?
Ungefär samma men effektivare. Men kanske något man har hemma utan att kosta en förmögenhet. Jag använde innan min corona mortel till specialmalt.
Vinsten med en kvarn med valsar är att den bibehåller skalen ganska hela
Varför är det bra med ganska hela skal? Nåja. ganska är ju rätt relativt.... Vilket är bäst: för mycket krossat eller för lite krossat?Mange81 skrev:Ungefär samma men effektivare. Men kanske något man har hemma utan att kosta en förmögenhet. Jag använde innan min corona mortel till specialmalt.
Beror på. För lite innebär dåligt utbyte, för mycket kan innebära problem vid lakningen. Det är ett precisions arbete att mala perfekt själv. Jag nöjer mig med en corona kvarn vilket maler och inte krossar med andra orf inte idealiskt.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Att jag kan mala fem kilo malt på 10 minuter och behålla en stor del av skalen ofördärvade vilket underlättar lakningen..AndersF skrev:Vad gör maltkvarnen bättre än örtmixern?
Retsticka men ingen taskvört
Läst och förstått. Tack.
Värt att tillägga, om du kör BIAB kan du krossa skiten ut malten (nästan) eftersom du inte behöver bekymra dig över lakningen.
/lasse
/lasse
Jag köpte en Kina-kvarn fungerar väldigt bra. Typ 800 kr kör den med skruvdragaren.
Tar upp denna tråd igen.
Jag har en kitchenaid köttkvarn, en kaffemal och en blender. Är något av dessa bra för att mala mindre mängder malt med? Basmalten köper jag fördigmald.
Jag har en kitchenaid köttkvarn, en kaffemal och en blender. Är något av dessa bra för att mala mindre mängder malt med? Basmalten köper jag fördigmald.
- Weinkeller
- Maltrostare

Små mängder specialmalt kan du krossa hursomhelst. Det enda du ska undvika är alltför finkrossade skalrester som kan komma med i kok eller enklare släppa ifrån sig tanniner pga den ökade kontaktytan. Kör lite lugnt i blendern det blir nog bäst.