Jul/vinteröl recept

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Jul/vinteröl recept

Inlägg av niklas_n »

vampens skrev:Tinktur är ett helt nytt begrepp för mig. Jag läste mig till hur man gör, rätta mig om jag har fel. Jag lägger kryddorna i en burk, slår i okryddat brännvin, stänger burken och låter den stå i 3 veckor. Sen silar jag bort brännvinet, pressar ut allt som är kvar i kryddorna och slår i det i ölet. Jag hade tänkt tappa ölet på flaska om ca 1.5 vecka (22-23). Räcker det att låta kryddorna stå i så kort tid? Jag har inte riktigt 3 veckor :razz: Antar att det bara bildas mindre smak på den kortare tiden. Eller skulle ni rekommendera att jag "torrhumlar" på måndag istället?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk 2
Jag hade inte renat hemma så jag tog lite whisky och värmde till kokpunkten, tillsatte kryddorna i den varma vätskan och lät dra i rumstemperatur i ca- 2 veckor. Väldigt mycket arom och smak hann det bli under den tiden.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Jul/vinteröl recept

Inlägg av Falkens »

Virre ger säkert sin smak till det också...
// Jonas
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Jul/vinteröl recept

Inlägg av niklas_n »

Falkens skrev:Virre ger säkert sin smak till det också...
På den punkten är vi helt överens. Det var iofs en väldigt neutral whisky, röksmak i öl är inte nått som faller mig i smaken.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: Jul/vinteröl recept

Inlägg av Radhusgrillen »

Falkens skrev:Virre ger säkert sin smak till det också...
Jag använde lagrad rom till min tinktur.. Till 17 liter öl blev det 6gram apelsinskal, 50 gram russin och 2 nejlikor som fick dra..
För att få ut det sista ur russinen fick det hela värmas upp en stund i vattnet som skulle bli sockerlag när det var dags att flaska.

Hela receptet följer nedan. Har bara hunnit testa grönölet och jag tror att det kommer bli bra i år igen med två anmärkningar:
Jag hade kunnat mäska ytterligare någon grad varmare för ännu fylligare öl. Apelsinskalet, den ringa mängden till trots, gav påtaglig smak. Detta kan dock bero på att jag endast smakade det absolut sista ur grytan när jag flaskat resten och då apelsinskalet var fiiiin-rivet kan det ha passerat silen och samlats i botten på kärlet så att den sista slatten smakade mer av den anledningen..

HOME BREW RECIPE:
Title: Tomte i Plommonstop

Brew Method: All Grain
Style Name: Holiday/Winter Special Spiced Beer
Boil Time: 60 min
Batch Size: 19 liters
Boil Size: 22 liters

STATS:
Original Gravity: 1.064
Final Gravity: 1.016
ABV (standard): 6.27%
IBU (tinseth): 31.68

FERMENTABLES:
3.5 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (77.8%)
0.2 kg - American - Caramel / Crystal 120L (4.4%)
0.1 kg - American - Chocolate (2.2%)
0.2 kg - Belgian - Special B (4.4%)
0.5 kg - Belgian - Biscuit (11.1%)

HOPS:
10 g - Galena, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 60 min, IBU: 15.79
21 g - East Kent Goldings, Type: Pellet, AA: 6, Use: Boil for 20 min, IBU: 9.27
20 g - Fuggles, Type: Pellet, AA: 4.5, Use: Boil for 20 min, IBU: 6.62

MASH GUIDELINES:
1) Temperature, Temp: 67 C, Time: 60 min, Amount: 10 L

OTHER INGREDIENTS:
0.5 g - protafloc, Time: 15 min, Type: Other, Use: Other

Tinktur
6 g - apelsincest, Type: Spice, Use: Bottling
2 each - kryddnejlika, Type: Spice, Use: Bottling
50 ml - plantation, Type: Spice, Use: Bottling
50 g - russin, Type: Spice, Use: Bottling

YEAST:
Wyeast - London Ale III 1318
Retsticka men ingen taskvört
P-Väsby
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 26
Blev medlem: måndag 2008-01-28 20:12
Ort: upplands väsby

Re: Jul/vinteröl recept

Inlägg av P-Väsby »

Du kan ju testa att slå i olika mycket tinktur i flaskorna.
Allt från några droppar till någon tesked. Skriv bara upp allt så
Du vet vilken som blir bäst.
Dumt att hälla allt i och blanda ifall det inte skulle bli bra. :)

"Pressa ur allt ur kryddorna" - det är bättre att bara låta dom rinna av,
Skulle jag tro.
Aspudden
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2014-08-12 09:51

Re: Jul/vinteröl recept

Inlägg av Aspudden »

Skulle detta recept funka som en rustik vintervärmare?

19 liter
ABV 6,9%
OG: 1.067 FG: 1.014
IBU: 25.8 EBC: 42.2

Malt
5.00 kg pale ale malt 84 %
0.30 kg biscuit 5%
0.45 kg crystal 7.6%
0.20 kg chocolate 3.4%

Humle
20 g Northern brewer 60 min
20 g Fuggles 20 min
10 g Northern brewer 5 min

30 g Fuggles (Torrhumling)

Jäst
1 pkg Safale US-05
Irish moss 10 min
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Jul/vinteröl recept

Inlägg av Weinkeller »

2-3 dygn är fullt tillräckligt att låta kryddorna dra. Längre tid blir det gärna kärvt och beskt.
vampens
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 2014-10-14 09:21
Ort: Trollhättan

Re: Jul/vinteröl recept

Inlägg av vampens »

Tack så mycket för alla tips! Jag ska försöka mig på att göra en tinktur och portioner ut den i olika mängd i flaskorna. Jag återkommer med resultat i en ny tråd! :smile:

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk 2
Skriv svar