Bismak från belle saison
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Bismak från belle saison
Hej!
Gjorde en saison med nämnda torrjäst för en fyra-fem månader sedan. Gjorde en 20-literssats och använde ett pkt (snarare än de av tillverkaren rekommenderade två) samt jäst varmt (insvept i täcke i 23-gradigt rum mot slutet).
Första tiden märktes inga läbbiga bismaker men nu finns där en avgjort dålig bismak, svårdefinierad men möjligtvis åt plåsterhållet.
Någon med några kloka insikter eller dylika erfarenheter relativt till detta?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gjorde en saison med nämnda torrjäst för en fyra-fem månader sedan. Gjorde en 20-literssats och använde ett pkt (snarare än de av tillverkaren rekommenderade två) samt jäst varmt (insvept i täcke i 23-gradigt rum mot slutet).
Första tiden märktes inga läbbiga bismaker men nu finns där en avgjort dålig bismak, svårdefinierad men möjligtvis åt plåsterhållet.
Någon med några kloka insikter eller dylika erfarenheter relativt till detta?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Bismak från belle saison
Vildjästinfektion kan ha den bismaken. Eventuellt kan det vara autolys från jästen. Jag har hört en del som fått dåliga resultat med den jästen men även många som lyckats bra.
Intressant läsning. Gjorde som du. Jäste en dryg vecka (hade lite brottom att få den klar). Tappade upp det på 4st partyfat.. 2st åkte in i kylen direkt med tryck från co2 tub.. Dessa blev en riktigt fin saison som dracks på en fest några dar senare.. De två andra faten stod kvar i rumstemp en vecka till, sedan in i kylen med co2.. Dessa blev mycket sämre. Jag är också dålig på att sätta ord på felsmaker.. Vet inte ens hur jag ska försöka.
Har ca 20L på andra veckans kolsyrning nu. Gjord på Belle Saison. Körde på den då jag läst mycket fina recensioner på denna sett till priset.
Provade några i helgen och tyckte det var katastrof!!
Dock sa min vän som jobbar på Oliver Twist ( bra öl ställe i Sthlm ) att den var mkt lik en Saison.
Ver inte vad jag ska tro, tycker den smakar riktigt smutsig och jäst typ
Provade några i helgen och tyckte det var katastrof!!
Dock sa min vän som jobbar på Oliver Twist ( bra öl ställe i Sthlm ) att den var mkt lik en Saison.
Ver inte vad jag ska tro, tycker den smakar riktigt smutsig och jäst typ
De första faten (de jag tyckte smakade bra) hade även de en ganska speciell smak, men samma typ av karaktär som många av de jag tidigare provat. Jag antar att de typiska saison-stammarna ger just dessa drag och det kanske helt enkelt är så att din öl blivit mycket bra, trots att den inte faller dig i smaken?
Har du druckit mycket saison i övrigt innan?
(Är nyfiken på om något gått fel eller ej)
Har du druckit mycket saison i övrigt innan?
(Är nyfiken på om något gått fel eller ej)
Har använt jästen förut, dock utan denna bismak. Har dock pitchat två paket per 20 liter samt jäst något svalare. Det innebär rimligen att det antingen är underpitch, och/eller för varm jästemp, eller dålig hygien. Jag ska nu inte utesluta det sista helt, för det är väl klart jag kan ha bommat på hygien, men jag ser det slm mindre troligt, då jag ändå är noggrann med det.
Och ja, jag har druckit en försvarlig mängd saison 
Jag jäste 20l med den jästen i 27°C förra sommaren. Sista flaskan står i källarkylen. Har inte upplevt några felsmaker.
Hej
Har nu provat några flaskor efter att jäsningen. Rent estetiskt är jag mycket nöjd. Ölen har fin färg, relativt klar, bra med kolsyra och fint skum.
Dock är smaken fortfarande mycket speciell.
Köpte en Slottskällan Saison för att jämföra. Tycker smaken är väldigt lik köpeölen men med betydligt skarpare smaker.
MEN! en smak som jag har riktigt svårt för är en smörig ( fettig ) smak som lägger sig på tungan och i munnen. Kan detta vara infektion?
Har nu provat några flaskor efter att jäsningen. Rent estetiskt är jag mycket nöjd. Ölen har fin färg, relativt klar, bra med kolsyra och fint skum.
Dock är smaken fortfarande mycket speciell.
Köpte en Slottskällan Saison för att jämföra. Tycker smaken är väldigt lik köpeölen men med betydligt skarpare smaker.
MEN! en smak som jag har riktigt svårt för är en smörig ( fettig ) smak som lägger sig på tungan och i munnen. Kan detta vara infektion?
Skolboksvaret: Smörig = Diacetyl
Men är det smörig/smörkola smak eller en fettig munkänsla som eftersmak?
Bee skrev:Skolboksvaret: Smörig = Diacetyl
Fettig Munkänsla helt klart.
Testa att virvla upp jästen och ställ flaskorna i 22°C en vecka. Har du lite tur så kan jästen komma igång och äta upp diacetylen (som är ett delsteg under jäsprocessen).
Zac skrev:Fettig Munkänsla helt klart.
Ja då vete fan... Har du havre eller något annat skojigt i?
Fettig munkänsla är iaf nåt jag får av diacetyl
Bee skrev:Ja då vete fan... Har du havre eller något annat skojigt i?
Nä inget sånt.
vetifan vad det kan vara. Tar en varje kväll för att försöka lära mig att gilla den, men usch alltså