Var ska vattnet ta vägen?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
JohanEckman
- Delmäskare

Var ska vattnet ta vägen?
Har precis satt mina första "riktiga" satser öl efter att ha testat med Lilla Köksbryggeriets satser några gånger. Har dock en fråga. När man läser recept finns det ofta angivet hur mycket vatten man ska ha från lagningen in i koket, och hur mycket färdig öl detta ska resultera i.
Efter receptet vi följde skulle koket vara på 16,5L vilket skulle sluta med 10L färdig öl. Så, vi lakade fram 16,5L i jäskärlet och förde sen över detta till grytan och började koket som skulle vara i 90 minuter. När koket var klart och vi förde över till jäskärlet blev det knappa 14L istället för 10L som det skulle bli.
Min fråga är helt enkelt om det är tänkt att de 6,5L extra är tänkt att försvinna under själva vörtkoket, och hur man blir av med eventuell överbliven väska om man inte kommit ner till den tänkta mängden efter koktiden?
En liten parentes är att det andra koket vi skulle göra var på 15L och sluta med 10 L öl. Istället för att laka fram 15L gjorde vi bara på runt 13L och landade då efter koket på ungefär 10,5L öl. Tänker att det säkert finns något slags "rätt och fel" här och behöver bara hjälp med att kunna "följa recept" i fortsättningen utan att fuska med lakandet och göra mindre kok.
Efter receptet vi följde skulle koket vara på 16,5L vilket skulle sluta med 10L färdig öl. Så, vi lakade fram 16,5L i jäskärlet och förde sen över detta till grytan och började koket som skulle vara i 90 minuter. När koket var klart och vi förde över till jäskärlet blev det knappa 14L istället för 10L som det skulle bli.
Min fråga är helt enkelt om det är tänkt att de 6,5L extra är tänkt att försvinna under själva vörtkoket, och hur man blir av med eventuell överbliven väska om man inte kommit ner till den tänkta mängden efter koktiden?
En liten parentes är att det andra koket vi skulle göra var på 15L och sluta med 10 L öl. Istället för att laka fram 15L gjorde vi bara på runt 13L och landade då efter koket på ungefär 10,5L öl. Tänker att det säkert finns något slags "rätt och fel" här och behöver bara hjälp med att kunna "följa recept" i fortsättningen utan att fuska med lakandet och göra mindre kok.
Re: Var ska vattnet ta vägen?
Jag håller på att lära mig allt detta oxå, och började precis som du med DLK....men även om du har 14l i jäskaret kommer du ju inte få ut 14 liter öl eftersom en del bottensats blir kvar vid buteljering.
Det är inte alltid det stämmer med volymerna. Många faktorer som påverkar hur mycket vört man får ut är hur vid gryta man kokar i, hur kraftigt man kokar, om man använder humlekottar eller pellets. Det tar ett tag innan man lär känna sin utrustning och när man kommit fram till vilka volymer man kan erhålla.JohanEckman skrev: Min fråga är helt enkelt om det är tänkt att de 6,5L extra är tänkt att försvinna under själva vörtkoket, och hur man blir av med eventuell överbliven väska om man inte kommit ner till den tänkta mängden efter koktiden?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Jag har börjat offra någon liter för att slippa tampas med att druv & humle sätter igen saftsilen. Jag räknar hellre upp receptet någon liter än kämpar och svär för att få ner de sista grumliga dropparna i jäshinken.
Vätskeförlusterna för mig brukar vara:
- Det som stannar i maltbädden efter lakning.
- "Dead space" - alltså det som har stannat under falskbotten i lakkärlet men som inte kommit ut genom tappkranen.
- Avkok vid kok
- Det som absorberas av humle, främst vid användning av kottar
- den bottensats jag lämnar i grytan efter kylning & whirpool som brukar vara den grumsiga geggan med humle & druv.
- Bottensatsen som blir kvar i jäshinken vid omtappning inför flaskning.
- Den mindre skvätt grönöl som inte räcker till en full flaska vid flaskning (denna brukar jag dock provsmaka)
- OG/FG-prov
Vätskeförlusterna för mig brukar vara:
- Det som stannar i maltbädden efter lakning.
- "Dead space" - alltså det som har stannat under falskbotten i lakkärlet men som inte kommit ut genom tappkranen.
- Avkok vid kok
- Det som absorberas av humle, främst vid användning av kottar
- den bottensats jag lämnar i grytan efter kylning & whirpool som brukar vara den grumsiga geggan med humle & druv.
- Bottensatsen som blir kvar i jäshinken vid omtappning inför flaskning.
- Den mindre skvätt grönöl som inte räcker till en full flaska vid flaskning (denna brukar jag dock provsmaka)
- OG/FG-prov
Retsticka men ingen taskvört
-
JohanEckman
- Delmäskare

manlan: Nej, det är sant, men det lär ju inte försvinna 4 liter efter bottensatsen är borta tänker jag.
niklas_n: ok! Jag tror vi fegade lite på koket, och kanske ska låta det koka mer "livligt" nästa gång. Men skulle du säga generellt att man kan skära ner lite på vattenmängden om man använder pellets och inte kottar?
Följdfråga till er (tack för svaren!), men hur mycket påverkar det alkoholmängden och smaken (exempelvis mängd humle) om man får mycket mer i jäskärlet efter kok än det egentligen skulle bli?
niklas_n: ok! Jag tror vi fegade lite på koket, och kanske ska låta det koka mer "livligt" nästa gång. Men skulle du säga generellt att man kan skära ner lite på vattenmängden om man använder pellets och inte kottar?
Följdfråga till er (tack för svaren!), men hur mycket påverkar det alkoholmängden och smaken (exempelvis mängd humle) om man får mycket mer i jäskärlet efter kok än det egentligen skulle bli?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

"Hur mycket" är svårt att svara på men för egen del gör jag så att jag beräknar receptet på den mängd som kommer finnas kvar i grytan efter att jag kylt vörten. Sedan blir det mängden druv och humlegegga som avgör hur mycket som jag tvingas lämna i grytan för att slippa en igensatt saftsil.JohanEckman skrev: Följdfråga till er (tack för svaren!), men hur mycket påverkar det alkoholmängden och smaken (exempelvis mängd humle) om man får mycket mer i jäskärlet efter kok än det egentligen skulle bli?
Om jag räknar med ca 21L som startvolym kommer jag ha ett avkok på ca tre liter men då brukar jag å andra sidan fylla på med kokande vatten under första 40 minutrarna så det är bara sista 20 minutrarnas avkok som gör skillnad vilket innebär att jag hamnar på strax under 20L efter kok. Efter kylning sjunker volymen ytterligare lite men framförallt blir det ca 1-2.5L elände kvar i botten som jag inte orkar tampas med. Välhumlade öler ger en ganska rejäl bottensats och då får jag ner ca 17-18L i hinken. Men trots att jag offrar bottensatsen har jag räknat receptet på hela mängden inklusive bottensatsen, alltså ca 20L för jag har ju trots allt så mycket vört även om jag lämnar den geggiga grumliga delen av den i grytan..
Retsticka men ingen taskvört
Det behöver inte stormkoka, det räcker med att man får cirkulation på vörten i kastrullen. Jag skulle nog avråda för att ändra vattenmängden för att anpassa sig till den humleform man använder. Det är en viss skillnad om man använder humlepellets eller humlekottar men inte en markant skillnad. Jag kör mest med kottar för att det är enklare att filtrera bort än vad pellets är, men det är tycke och smak som avgör.JohanEckman skrev:
Jag brukar slå ett slag för de olika bryggprogrammen man kan använda sig av. De kalkylerar det mesta och man ställer in vissa saker 1 gång sen sköter programmet resten... mer eller mindre
Det den brukar ta hänsyn till direkt är hur mycket vätska malten suger till sig men hur mycket man förlorar vid kok får man kolla fram själv (ca. +/- 3 liter i timmen) sen kan man uppskatta vad som blir kvar från kastrull till jäshinken osv.... alltså man kollar 1-2 bryggningar och ställer in så är det så... tills man kanske byter delar i utrustningen som kräver att det görs om.
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
Det den brukar ta hänsyn till direkt är hur mycket vätska malten suger till sig men hur mycket man förlorar vid kok får man kolla fram själv (ca. +/- 3 liter i timmen) sen kan man uppskatta vad som blir kvar från kastrull till jäshinken osv.... alltså man kollar 1-2 bryggningar och ställer in så är det så... tills man kanske byter delar i utrustningen som kräver att det görs om.
http://www.shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
// Jonas