Exakt mäsk temperatur?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hojten
Torrhumlare
Torrhumlare

Exakt mäsk temperatur?

Inlägg av Hojten »

Står i valet och kvalet att införskaffa mig en Braumeister 20 liters, tycker dock att det är rätt mycket pengar som de rör sig om. Så nu är min fråga hur pass viktigt de är med exakt mäsk temperatur?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Exakt mäsk temperatur?

Inlägg av niklas_n »

Kanske en dum fråga, men den största anledningen till att man köper en Braumeister är väl inte för att få rätt temperatur på mäsken?
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Jag har en 23-literskastrull. Jag brukar ställa in hela grytan i varmluftsugnen när jag mäskar. Brukar inte vara några problem att hålla temperaturen så gott som exakt. Jag ställer ugnen fem grader över önskad mäsktemp och tar ut och rör om 2-3 gånger under timmen för att hålla koll på temperaturen. Ligger oftast +/- 1 grad.

Byggde även ett kombinerat mäsk & lakkärl av en 24L kylväska och den tappar ytterligare någon grad så där får jag korrigera temperaturen med varmvatten halvägs in i mäskningen. Där brukar jag tappa 2 grader innan korrigering. Fördelen där är att jag kan fylla på med varmvatten och laka direkt ur kylväskan när mäskningen är klar. Behövdes bara lite Biltema-prylar.
Retsticka men ingen taskvört
Hojten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hojten »

Nä de är väl inte den största anledningen till att man köper den, de är väl smidigheten och att kunna exakt återskapa en bryggning gång efter gång. Hur som helst så var de ju inte det frågan gällde utan är de motiverat att lägga 14 papp på en Braumeister och gör de någon revolutionerande skillnad att kunna hålla precis rätt temp genom hela mäskningen?
Lät ju faktiskt som ett sjukt smidigt sätt att ha grytan i ugnen, får nog skaffa lite större ugn bara till min 50 liters gryta :-)
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag brukade, till min sambos stora glädje, vira in biltemagrytan i ett duntäcke. Tappade max 0,4 grader på 1h. Borde funka fint till en 50L kittel också.
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Jag tycker smidigheten med bryggprocessen samt recirkuleringen genom pump under mäskningen och möjligheten till stegmäskning gör Braumeistern riktigt bra. Skönt att kunna programmera in sina temperaturer och humlegivor och sen håller maskineriet koll.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Ölofsson Brewing skrev: och sen håller maskineriet koll.
Gör det? Har någon verkligen kollat med annan termometer, på olika ställen i mäsken samt loggat ex. en hel sådan stegmäskningsprocess? Håller den vad den lovar?

Jag ställde frågan i en särskild Braumeistertråd i ett annat forum för några år sedan men fick inget svar.
Björn Petersson
peteng
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av peteng »

Jag brukar ställa in mitt mäskkärl i torkskåpet på 70 grader. Funkar kanon, och rymmer förmodligen din 50 litersgryta.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Skriv svar