Grytfunderingar
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Grytfunderingar
Jag behöver köpa min första gryta men har svårt att bestämma mig.
Humlegården har 36 liters som verkar bra men dyr, stora grytor har en 50 liters billigare och Biltemas 25 l med kran är billig.
Jag ber råd om vilka parametrar som jag bör tänka och undrar hur mycket av en grytas volym dom effektivt och lätt kan användas?
Humlegården har 36 liters som verkar bra men dyr, stora grytor har en 50 liters billigare och Biltemas 25 l med kran är billig.
Jag ber råd om vilka parametrar som jag bör tänka och undrar hur mycket av en grytas volym dom effektivt och lätt kan användas?
Re: Grytfunderingar
Min Biltema-gryta höll 8 bryggningar. Patinan är av helt annan kvalité. Godset är tjockare likaså botten. Rekommenderar den senare med andra ord, det blir billigare i längden. 50 liters från Stora grytor har jag ingen erfarenhet av.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Värt att tänka på är om grytan funkar på induktion. När jag skulle byta ut min gamla 10L-gryta från IKEA mot en i storleken 20-25L kunde jag inte längre använda min vanliga spis. Därför köpte jag en induktionsplatta och för att kunna använda den behövde jag alltså ha en gryta som klarade induktion. I mitt fall blev det en väldigt billig gryta från Tyskland och detsamma med kokplattan. Den är rätt tunn i godset och OM jag uppgraderar nån gång blir det sannolikt en Patinagryta med kulventil.
I dagsläget kan jag inte ha större gryta eftersom min induktionsplatta(2000W) troligen inte skulle klara det och att jag heller inte längre skulle få plats under köksfläkten i köket och saknar andra lämpliga bryggutreymmen. I en drömvärld bor jag annorlunda inom ett par år och då kan bryggutrustningen ses över..
I dagsläget kan jag inte ha större gryta eftersom min induktionsplatta(2000W) troligen inte skulle klara det och att jag heller inte längre skulle få plats under köksfläkten i köket och saknar andra lämpliga bryggutreymmen. I en drömvärld bor jag annorlunda inom ett par år och då kan bryggutrustningen ses över..
Retsticka men ingen taskvört
Jag ångrar själv att jag inte köpte patinas! Hade jag fått spola tillbaka så hade jag tveklöst gjort det. Blir nog att jag köper ändå inom en rimlig framtid.
Hur ofta vill du brygga? I början tror jag det är bra med mindre kastrull bara för att få brygga lite oftare, jag kör med 13 liters kastrull från citygross, blir ungefär 9 liter öl vilket är lagom för mig, brygger ungefär var fjärde vecka.
Jag vill brygga ofta men gissar att det blir en gång i kvartalet - i längden. Låter som partina gäller då?
Jag kör biltemas har bytt ventilen. Och använder kjell & co induktion funkar kanon och har hittills bryggt ca 20ggr.
Grytfunderingar
På BT's hemsida står att den inte funkar på induktion. Stämmer inte det?
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Den verkar funka på vissa induktionsplattor, typ Rustas och Kjells men inte en del större hällar
Började också med Biltema. Den skakar/vibrerar rätt ordentligt om man inte har tillräckligt med vätska i, och det går inte använda induktionsplatta så bra.
Tappkranen är inte klockren men funkar, byte rekommenderas dock.
Tappkranen är inte klockren men funkar, byte rekommenderas dock.
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
Jag liksom många andra köpte en Biltema som första gryta, och har varit nöjd med den. Den funkar bra på Kjell&Cos induktionsplatta.
Men med tiden insåg jag fördelarna med Corneliusfatet, vilket snart införskaffades. Och när man gjort det räcker inte Biltemagrytan till (om man inte vill späda vörten under/efter kok, såklart). Min kokvolym ligger nu på 28-29 liter, vilket gör 36-liters Patinan perfekt. Hålpunch+kran köptes på Aliexpress för 200-300 kr.
Skickas från min iPad via Tapatalk
Men med tiden insåg jag fördelarna med Corneliusfatet, vilket snart införskaffades. Och när man gjort det räcker inte Biltemagrytan till (om man inte vill späda vörten under/efter kok, såklart). Min kokvolym ligger nu på 28-29 liter, vilket gör 36-liters Patinan perfekt. Hålpunch+kran köptes på Aliexpress för 200-300 kr.
Skickas från min iPad via Tapatalk
-
pettersson80
- Torrhumlare

Jag får utan problem ut +20 liter vört (efter kok) med min Biltema gryta, och det utan att späda ut med vatten.
//Håkan
//Håkan
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
23l kör jag i min har aldrig kokt över. Brukar bli knappt 20l i flaska.