Börja med gasol...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Börja med gasol...

Inlägg av Falkens »

Jag skulle vilja gå över till gasol och undrar om jag ska tänka på något om kring brännaren?

Den brännaren jag har är denna (se bild) men måste jag ha skydd under och på sidorna eller är det bara att köra på?

Bild
// Jonas
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Re: Börja med gasol...

Inlägg av martinb »

Har bryggt på sån förut. Bara att köra på men tänk på god syreförsörjning i lokalen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Sålänge den inte står på brännbart underlag så är det bara att köra. Är du utomhus så är det nog vettigt med vindskydd dock.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

martinb skrev:Har bryggt på sån förut. Bara att köra på men tänk på god syreförsörjning i lokalen.
Tack, ska tänka på det... det är tänkt att jag ska köra vidare på altanen
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

niklas_n skrev:Sålänge den inte står på brännbart underlag så är det bara att köra. Är du utomhus så är det nog vettigt med vindskydd dock.
Ja det är ju det... kanske är brännbart och hur skyddar jag mig mot det. Om jag ställer den på en plåt så blir plåten varm osv.
// Jonas
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Hur mycket gasol går det på en bryggning?

Jag fick någon form av wok-brännare som legat i förrådet sedan något år. Den borde ju kunna användas för att brygga öl.

Hur mycket kan värmen vandra ut under, runt grytan? Jag isolerar min gryta med liggunderlag och man vill ju inte starta en brand..

En annan fråga:
- Hur mycket "snabbare" går det med gasol än med en induktionsplatta. Jag har en 23L-gryta och en 2000W induktion och upplever att det kan ta en ordentlig stund innan jag fått igång ett riktigt kok. Kortas tiden avsevärt om man kör gasol?

Det var en present som direkt hamnade i skrubben så jag har itne granskat den närmare men tror detta är vad jag har, kan det funka, verkar vara 7kW.
Bild
Retsticka men ingen taskvört
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Falkens skrev:
Ja det är ju det... kanske är brännbart och hur skyddar jag mig mot det. Om jag ställer den på en plåt så blir plåten varm osv.
Enklast är kanske att lägga under en gipsskiva.

Jag har f ö en identisk brännare. Är inte superimponerad av den, men visst funkar den. Påstås leverera 7kW, vilket den kanske gör, men inte som kastrullen kan tillgodose sig av.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Börja med gasol...

Inlägg av Ale Bundy »

Jag kokar också med sån. Har för mig den köptes på Jula. Det blir väldiga värmeförluster på sidorna och det bör vara helt vindstilla runt brännaren. Man får nog räkna med 5 90min kok på en p10.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Ale Bundy skrev: Man får nog räkna med 5 90min kok på en p10.
Det blir ganska dyrt i längden. Vad kostar det att fylla en P10? 250kr?

Jag ångar lite att jag köpte pallen, hade vart bättre med en rejäl elpatron.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

250 som billigast antar jag... Jo gasol går bort om det finns el...
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Man ökar effektiviteten markant med en valsad plåt/vindskydd som är 5-8cm större i diameter än grytan och går upp till halva grytan ungefär. Då kommer värmen från lågorna värma grytan på sidorna också, men den behöver vara öppen någon dm på ena sidan för syre till brännaren.

Använder både gasol och vindskydd själv och är nöjd. När jag nått rätt temp, stänger jag gasen och höljer grytan med två badhanddukar. Tappar 1-2° på 45min.
peteng
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av peteng »

Jag har också Julabrännaren. Tyckte det var krångligt, så jag bytte till Kjell&Cos induktionsplatta+grilltändare.
Utan vindskydd fungerar den mycket dåligt. Tog ca 90 min att koka upp 25 liter, vilket är dubbelt så länge jämfört med nu. Dessutom drog den väldigt mycket gasol och sotade ner grytan.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

peteng skrev:Jag har också Julabrännaren. Tyckte det var krångligt, så jag bytte till Kjell&Cos induktionsplatta+grilltändare.
Utan vindskydd fungerar den mycket dåligt. Tog ca 90 min att koka upp 25 liter, vilket är dubbelt så länge jämfört med nu. Dessutom drog den väldigt mycket gasol och sotade ner grytan.

Tack för det!
// Jonas
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

peteng skrev:Jag har också Julabrännaren. Tyckte det var krångligt, så jag bytte till Kjell&Cos induktionsplatta+grilltändare.

Det känns spontant som att din brännare är fel inställd. Brinner den som den skall så sotar det inte ner grytan.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Radhusgrillen skrev: Hur mycket kan värmen vandra ut under, runt grytan? Jag isolerar min gryta med liggunderlag och man vill ju inte starta en brand..
Kan inte svara för gasol, men har bryggt en hel del med gasspis, tog en bryggning innan isoleringen (liggunderlaget) åkte av, eller en start av en bryggning.
Svartnade rejält och smälte i nederkant.

Med den spisen jag hade fick jag dock en mycket högre effekt och även utan liggunderlag gick det mycket fortare att komma till kok samt enkelt att reglera det rullande koket med gasen än några av de 4 olika elspisar jag kört samma gryta (med liuggerunderlag) på.
Skriv svar