Honungslager
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Honungslager
När jag undersökte vad som kunde vara bäst vad det gäller honung kom jag fram till att för att man inte skulle koka honungen, på sin höjd pastörisera den i 80° i 2 timmar för att behålla så mycket smak som möjligt. Koker man honung blir det mest sötma kvar, likadant när man grillar, honung mår inte bra av för hög värme.
Men det är väl bara att prova, det blir säkert bra.
Men det är väl bara att prova, det blir säkert bra.
Ja varför gör man inte så?niklas_n skrev:Undra om det hade blivit stor skillnad på smak om man man kokat med honungen de sista minuterna innan kokslut? Jag törs nog inte tillsätta den i efterhand.
Jag tänkte köra en enkel pilsner i helgen med Saaz och var lite sugen att dunka i lite honung vid kokslutet.
Är det dumt?
Det är som pilsnerkokaren säger, man tappar mycket smak om man kokar honungen. Jag drack en hembryggd öl med honung i helgen och jag kunde då inte känna någon som helst honungssmak i den. Honungen hade följt med i tio minuter från kokslut.Zac skrev:
Ja varför gör man inte så?
Jag tänkte köra en enkel pilsner i helgen med Saaz och var lite sugen att dunka i lite honung vid kokslutet.
Är det dumt?
Går i tankarna att göra ett öl med en touch honung.
Är ju faktiskt biodlare själv så annat vore ju synden.
Letade upp denna tråd och läste igenom, och funderar om man inte kan göra så att man steriliserar honungen i ungen i sin burk.
Efter man har kokat ölen och håller på att kyla så pitchar man den pastöriserade honungen i ölen när tempraturen nått under 75.
Då borde man ju få med smaken från honungen, den slipper kokas och framför allt man slipper öppna jäskärlet under tiden som jäsningen satt igång
och riskera en infektion...
Vad tror ni om den iden?
Är ju faktiskt biodlare själv så annat vore ju synden.
Letade upp denna tråd och läste igenom, och funderar om man inte kan göra så att man steriliserar honungen i ungen i sin burk.
Efter man har kokat ölen och håller på att kyla så pitchar man den pastöriserade honungen i ölen när tempraturen nått under 75.
Då borde man ju få med smaken från honungen, den slipper kokas och framför allt man slipper öppna jäskärlet under tiden som jäsningen satt igång
och riskera en infektion...
Vad tror ni om den iden?
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Kan nog fundera bra, men tror du att infektionsrisken är så hög när det bubblar för fullt?
Har en lager på klarning med honung i just nu, den blev på tok för stark men finsmakarna säger att den har en hint av honung i sig, både i smak och lukt. Men jag känner inget.
Det är synd att man inte röker, då hade man kunnat sluta med det och få bättre smaksinne
Har en lager på klarning med honung i just nu, den blev på tok för stark men finsmakarna säger att den har en hint av honung i sig, både i smak och lukt. Men jag känner inget.
Det är synd att man inte röker, då hade man kunnat sluta med det och få bättre smaksinne
Beror kanske lite på hur sent man tillsätter honungen, tänker att när jästen slutat föröka sig och börjat tillverka alkoholen så finns en risk för oxidation...?
Får väl börja röka en sväng så du kan sluta

Får väl börja röka en sväng så du kan sluta
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

När jag tog prov för SG märkte jag att de sista 2-3 graderna som jäste ut hade mycket honung i sig. Provet luktade och smakade markerat med honung, men det försvann eller dämpades betydligt på några dagar.
Man ska kanske prova med en annan jäst som inte är så tålig för att få högre FG? Det hjälper inte att mäska annorlunda, då blir det bara maltsockret som höjer FG.
Man ska kanske prova med en annan jäst som inte är så tålig för att få högre FG? Det hjälper inte att mäska annorlunda, då blir det bara maltsockret som höjer FG.
Smart tänkt, får gå igenom vilka jässorter som kan passa.
Borde kanske prova med wyeast sweet mead jäst, lämnar 2-3% restsocker i mjöd står det.
Kanske är helt perfekt för ändamålet
Dock kan man kanske inte kalla den lager,
Borde kanske prova med wyeast sweet mead jäst, lämnar 2-3% restsocker i mjöd står det.
Kanske är helt perfekt för ändamålet
Dock kan man kanske inte kalla den lager,