Kokvolym Patina 30L-gryta
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kokvolym Patina 30L-gryta
Hej,
Ni som använder Patina 30L-gryta för att koka vört, hur mycket vört kan ni börja med (pre-boil volume) utan att koka över? Är 30l precis upp till kanten?
Tack!
Ni som använder Patina 30L-gryta för att koka vört, hur mycket vört kan ni börja med (pre-boil volume) utan att koka över? Är 30l precis upp till kanten?
Tack!
Re: Kokvolym Patina 30L-gryta
Jag har Patina 50l och vågar köra 48l om jag skummar av före kok och kör utan lock från 95c och uppåt. Det är ca 1,5cm från kanten.
Hallå!
Jag körde nog 23+ Liter i min 24L Patina vid något tillfälle men det är inget jag rekommenderar, som Lindh skriver gäller det att skumma och passa ordentligt för överkok om man tänjer på det. En sådan batch gav näst intill 17L slutprodukt om man humlade någorlunda måttligt (6-7g/l).
Nu har jag bytt upp mig till 36L för att med marginal kunna fylla ett 19L fat vid bryggning, utgår då normalt från ca26L pre boil volym. Detta känns som en lagom marginal men även ett sådant kok kan koka över om man är oförsiktig.
Hoppas ovanstående kan ge någon vägledning till det du efterfrågar. 30L och 36L Patina har samma diameter så marginalen i liter räknat borde bli ungefär densamma.
MVH
//NJN
Jag körde nog 23+ Liter i min 24L Patina vid något tillfälle men det är inget jag rekommenderar, som Lindh skriver gäller det att skumma och passa ordentligt för överkok om man tänjer på det. En sådan batch gav näst intill 17L slutprodukt om man humlade någorlunda måttligt (6-7g/l).
Nu har jag bytt upp mig till 36L för att med marginal kunna fylla ett 19L fat vid bryggning, utgår då normalt från ca26L pre boil volym. Detta känns som en lagom marginal men även ett sådant kok kan koka över om man är oförsiktig.
Hoppas ovanstående kan ge någon vägledning till det du efterfrågar. 30L och 36L Patina har samma diameter så marginalen i liter räknat borde bli ungefär densamma.
MVH
//NJN
Hallå igen!
Hittade en bild på hur det såg ut då jag verkligen tänjde på gränsen för det möjliga i en 24L Patina. Se detta som ett skolexempel på hur man INTE bör göra:

http://www.ladda-upp.se/bilder/dtmjxxrbyjvz/
MVH
//NJN
Hittade en bild på hur det såg ut då jag verkligen tänjde på gränsen för det möjliga i en 24L Patina. Se detta som ett skolexempel på hur man INTE bör göra:
http://www.ladda-upp.se/bilder/dtmjxxrbyjvz/
MVH
//NJN
Kanske finns nått liknande att köpa i närheten...
http://brulosophy.com/2014/10/02/fermca ... boilovers/
http://brulosophy.com/2014/10/02/fermca ... boilovers/
- assistredo
- Maltrostare

Jag håller nog på en tillräckligt stor gryta - den naturliga vägen - ingen silikondoping här inte! (Men jag har skumdämpare i vörten till förkulturen när jag kokar denna i e-kolven som jag sedan även jäser i. Det fulölet häller jag dock bort och tar bara vara på jästen) Även om det kanske är en helt obefogad rädsla så vill jag inte att det färdiga ölet ska skumma mindre.
Björn Petersson
Tack för alla svar!
Börjar fundera lite på om jag ska satsa på en 36-liters istället. Känns bara lite småjobbigt att behöva göra håltagning för en kulventil då det verkar svårt att hitta en 36l med kran till rimligt pris.
Börjar fundera lite på om jag ska satsa på en 36-liters istället. Känns bara lite småjobbigt att behöva göra håltagning för en kulventil då det verkar svårt att hitta en 36l med kran till rimligt pris.
Kör själv också med 36 liters och hade samma funderingar som dig innan avseende kranen. Jag tyckte dock det var väldigt enklet att sätta in en kran själv (svetsade inte köpte ett billigt kit på ebay, liknande de du hittar på humle etc) borrade med en stegborr från Biltema.
(patina säljer mig veterligen inte 36 liters med tappkran på)
(patina säljer mig veterligen inte 36 liters med tappkran på)