Tjenare!
Nu är det såhär att jag har gjort 2 stycken satser av olika märken och båda två har haft en smak och lukt av jäst. även när ölen har legat och jäst på flaska i flera veckor så ser man i botten på flaskan att det ligger ett litet lager av jäst på botten. Hur ska man man göra för att slippa få ett lager jäst i flaskan samt bli av med smaken av jäst?
Jag har låtit ölen jäsa så det är mer än 2 min mellan varje bubbla i jäsröret och när jag tappar upp ölen så gör jag det direkt från jäshinken via kranen på hinken.
Båda sorterna har varit ale.
2 min mellan bubblorna skulle inte jag kalla färdigt. jag tror du riskerar flaskbomber för det första och för det andra kan det vara en bidragande orsak till felsmakerna. ha lite is i magen och låt det stå längre i primären innan du tappar på flaska. men får vänta bra länge för att det inte ska finnas tillräckligt med jäst kvar i ölet för att jäsa kolsyra på flaskorna efteråt.
kamelryttarn skrev:2 min mellan bubblorna skulle inte jag kalla färdigt. jag tror du riskerar flaskbomber för det första och för det andra kan det vara en bidragande orsak till felsmakerna. ha lite is i magen och låt det stå längre i primären innan du tappar på flaska. men får vänta bra länge för att det inte ska finnas tillräckligt med jäst kvar i ölet för att jäsa kolsyra på flaskorna efteråt.
Okej!
Men jästen som blir i flaskorna då? Hur slipper man det?
Si och så lång tid mellan bubblorna säger inte så mycket om huruvida ölet har jäst klart. Stabilt SG under några dagar är det som gäller.
Så till trådens huvudfråga. Ett lager jäst på botten av flaskan går inte att undvika såvida du inte filtrerar ölet. Det går dock att minska mängden på olika sätt. Vänta längre innan flaskning, ställa jäskärlet kallt när jäsningen är klar några dagar innan flaskning, att se till att inte få med för mycket bottensats vid omtappning/flasktappning, tillsätta jästflockuleringsmedel osv.
ekstedt skrev:Si och så lång tid mellan bubblorna säger inte så mycket om huruvida ölet har jäst klart. Stabilt SG under några dagar är det som gäller.
Så till trådens huvudfråga. Ett lager jäst på botten av flaskan går inte att undvika såvida du inte filtrerar ölet. Det går dock att minska mängden på olika sätt. Vänta längre innan flaskning, ställa jäskärlet kallt när jäsningen är klar några dagar innan flaskning, att se till att inte få med för mycket bottensats vid omtappning/flasktappning, tillsätta jästflockuleringsmedel osv.
Okej tack för svaret!
Stabilt SG har det varit båda gångerna.
gidlund91 skrev:
Okej tack för svaret!
Bra, då har du i alla fall ingen risk för extra hög kolsyrenivå. Men när SG har stabiliserat sig kan det ändå vara värt att vänta upp till en vecka på att jästen ska bryta ner en del biprodukter. Och vill du få mindre bottensats i flaskorna kanske du ska vänta ännu längre alternativt prova några av de andra åtgärderna.
Weinkeller skrev:Vill man minimera bottensats så är väl det bästa att tvångskarbonera från fat?
+1 på denna. fan så mycket snabbare och smidigare på fattappnignsdag istället för flaskningsdag med när man slipper diska och desinficera 60+ flaskor och slabba med
gidlund91 skrev:Okej tack för svaret!
Hur sitter kranen monterad på hinken?
Om du tappar upp direkt på flaska från jäshinken så finns det ju risk att du får med en massa gammal jäst och annat elände om tappkranen sitter monterad för långt ned.
Jag tycker mig också känna jäst lukt och smak på endel av mina öl. Men har det verkligen med bottensatsen att göra? Inga köpeöl med bottensats har ju denna lukt och smak...
Weinkeller skrev:Tänkte iofs från fat till flaska om man vill ha bort jästen. Men jag håller med dig om fat såklart.
Ja det spåret jag var inne på också men att det bortsett från det även underlättar vid fattappningsdag istället för flaskdag sen kan man ju bara fylla på flaskor då och då från fatet när man ska ha med sig någonstans
dusten79 skrev:Jag tycker mig också känna jäst lukt och smak på endel av mina öl. Men har det verkligen med bottensatsen att göra? Inga köpeöl med bottensats har ju denna lukt och smak...
Skickat från min D6603 via Tapatalk
En annan fråga är ju vad ni använt för jäst och om ni använt tillräckligt mycket jäst..
Jag bryggde två gånger med S-33 och det smakade inte bra, inte bra alls. Det blev påtagligt jästigt.