36 liter gryta på vanlig 2000 wattsplatta?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Köper ihop mitt första bryggpaket och undrar om någon kan säga om jag klarar brygga med en 36 literstunna på vanlig platta?
Re: 36 liter gryta på vanlig 2000 wattsplatta?
Du kan inte få ett rullande kok på 36 liter, Max är någonstans runt 25 liter utifrån mina erfarenheter. 36 liters gryta är väl alldeles utmärkt att koka 25 liter i.
Tack! 25 liter blir bra.
Jag vill bara slänga in en parentes också. Det "går" att koka men det kommer ta tid. Du kommer säkert vilja ha en doppvärmare vad det lider för att snabba på uppkoket.Mälte skrev:Tack! 25 liter blir bra.
Så då kanske det är lika bra att köpa 50 liters gryta och gasplatta med en gång? Seriöst alltså.
Beror väl på hur stora satser du vill brygga och om du har möjlighet att köra gas där du brygger. Alternativet är att du har lite större säkringar och kör inbyggda element variant kraftigare. Eller fler element på olika säkringar. Tänk på att när du kommer upp i större batcher så kan du inte konka runt vörten på samma sätt. Du kan behöva pumpar eller ett gravitationsmatat system. Om du inte bryggt förut tycker jag att du kan börja mindre och stega upp om du känner behovet. Det är inget svårt att sälja en 36 liters gryta här på forumet i så fall. Personligen tycker jag om att brygga mindre satser och oftare istället.Mälte skrev:Så då kanske det är lika bra att köpa 50 liters gryta och gasplatta med en gång? Seriöst alltså.
Tack för råd. Lokaler, stora säkringar och gasmöjliheter är jag välsignad med.
Men en större gryta funkar väl även till mindre bryggningar?
Men en större gryta funkar väl även till mindre bryggningar?
Aboslut!Mälte skrev: Men en större gryta funkar väl även till mindre bryggningar?
Tycker du ska sikta så storskaligt du har råd/möjlighet till. Det lönar sig alltid i längden.
Att ha möjligheten att brygga större än 20L batcher skulle jag gärna ha.
För att svara på ursprungsfrågan så brygger jag 20L-batcher i en 36L kastrull och kokar på en 2kW induktionsplatta från Kjell. (http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... tta-p48250)
Det går rätt bra att nå rullande kok med locket lite halvt på, dock inte optimalt.