Starsan och jäshink

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Starsan och jäshink

Inlägg av Grindcrusher »

Jag lyssnade på Beersmith podcasten när Chris Graham pratade allmänt om bryggning och jäsning.
Han insisterade att det var viktigt att fylla jäshinken med starsan för desinficeringen, istället för att bara köra i några liter.

Jag har alltid pytsat i 1 liter starsan och ruskat ordentligt, men har också haft en del märkliga problem här på slutet.

Hur gör ni andra?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Weinkeller »

Pbw några liter skaka runt då och då under 30min, skölj med vatten, starsan några liter skaka då och då under 30min. Skölj ur med ett par liter kokande vatten. Klart.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 426
Blev medlem: fredag 2013-10-25 08:43

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Patrik-b »

Fylla känns sjukt onödigt och slösigt. Brutalt skicka i nån liter och skaka om. Räcker absolut.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Danisch »

Kör i minst 10-liter vatten blandat med Starsun när koket rullar, lägger i allt som behöver "dessas"
Precis innan avsilning ruskar jag om ordentligt i hinken, häller sedan över allt i diskhon och använder det igen efter jag gjort rent allt efter bryggning...
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av ekstedt »

Kör i 10 liter, lägger hinken ner på sidan i fyra vinklar i fem minuter vardera, sedan upprätt.
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 91
Blev medlem: lördag 2013-07-06 11:11
Ort: Stockholm

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av strundt »

PBW 5 liter, skaka om och låt stå 10 min 2-3 ggr. Sköljer ur med kallt vatten. Sprayar Starsan över hela kärlet plus locket, låter stå i några minuter och häller sen av, klart. Aldrig haft någon infektion på ca 30 bryggningar.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38
Kontakt:

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av eric »

Jag fyller helt, men det är nog mest av lathet. Har aldrig testat något annat.
Thomparompa
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 9
Blev medlem: måndag 2014-05-05 23:51

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Thomparompa »

Eric, hur stort är ditt jäskärl?
Give a man a beer, waste an hour. Teach a man how to brew, waste a lifetime.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 489
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Morgan »

jag häller en liter kokande vatten över hinkens insida och locket, sen fyller jag upp med nån liter varmvatten från kranen och lite oxiclean. sen skakar jag hinken några gånger. detta gör jag bara inan flaskning, efter själva koket kör jag no-chill och behöver därmed inte desinficera. flaskorna pastöriserar jag i diskmaskinen, fungerar varje gång. hos mig går det inte åt mycket kemikalier.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Andersdeo
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2014-09-04 22:05

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Andersdeo »

Diskar ur hinken med vanligt diskmedel sen sprayar jag starsan i hinken, fungerar
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38
Kontakt:

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av eric »

Thomparompa skrev:Eric, hur stort är ditt jäskärl?
Give a man a beer, waste an hour. Teach a man how to brew, waste a lifetime.
Standard 30 liters hink.
Användarens profilbild
peppei7
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 145
Blev medlem: torsdag 2014-05-15 20:10

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av peppei7 »

Jag gör som Ekstedt
Ekens Bryggerisällskap
cheroba
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 2014-01-13 19:43

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av cheroba »

Om jag förstått saken rätt så steriliserar inte Starsan 100%-igt, det reducerar bara förekomsten av bakterier.

Min bryggdag ser ut så här:
På morgonen rengör jag först hinken med varmt vatten, diskborste och vanligt diskmedel. Därefter fyller jag hinken med varmt vatten och tillsätter PBW i rekommenderad dos. Här är ett lämpligt tillfälle att lägga i vattenlås och annat man vill sterilisera i PBW-lösningen. Detta låter jag stå fram tills mäskningen påbörjats, då tömmer jag hinken och sköljer med lika varmt vatten som jag tidigare använde för PBW:n. Efter sköljning sprayas både insidan och locket med Starsan för att minimera bakterieåterväxten, och därefter åker locket på med det starsan:ade vattenlåset isatt tills dess att det är dags att fylla hinken med den kylda vörten. Klart.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 426
Blev medlem: fredag 2013-10-25 08:43

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Patrik-b »

Ja desinficerar inte steriliserar men det räcker.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Starsan och jäshink

Inlägg av Judgecc »

10-15 liter här med.. Skakar och skvätter, låter stå hela koket, skvätter upp på lock och lägger upponer.. Skakar och häller ut precis innan batchen går i. Använder såklart att bada allt som behöver dessas.
Senast redigerad av Judgecc den måndag 2014-11-03 10:58, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar