Starsan och jäshink
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Inlägg: 916
- Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
- Ort: Gävle/Nailsworth
- Kontakt:
Starsan och jäshink
Jag lyssnade på Beersmith podcasten när Chris Graham pratade allmänt om bryggning och jäsning.
Han insisterade att det var viktigt att fylla jäshinken med starsan för desinficeringen, istället för att bara köra i några liter.
Jag har alltid pytsat i 1 liter starsan och ruskat ordentligt, men har också haft en del märkliga problem här på slutet.
Hur gör ni andra?
Han insisterade att det var viktigt att fylla jäshinken med starsan för desinficeringen, istället för att bara köra i några liter.
Jag har alltid pytsat i 1 liter starsan och ruskat ordentligt, men har också haft en del märkliga problem här på slutet.
Hur gör ni andra?
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Starsan och jäshink
Pbw några liter skaka runt då och då under 30min, skölj med vatten, starsan några liter skaka då och då under 30min. Skölj ur med ett par liter kokande vatten. Klart.
Re: Starsan och jäshink
Fylla känns sjukt onödigt och slösigt. Brutalt skicka i nån liter och skaka om. Räcker absolut.
Re: Starsan och jäshink
Kör i minst 10-liter vatten blandat med Starsun när koket rullar, lägger i allt som behöver "dessas"
Precis innan avsilning ruskar jag om ordentligt i hinken, häller sedan över allt i diskhon och använder det igen efter jag gjort rent allt efter bryggning...
Precis innan avsilning ruskar jag om ordentligt i hinken, häller sedan över allt i diskhon och använder det igen efter jag gjort rent allt efter bryggning...
Re: Starsan och jäshink
Kör i 10 liter, lägger hinken ner på sidan i fyra vinklar i fem minuter vardera, sedan upprätt.
Re: Starsan och jäshink
PBW 5 liter, skaka om och låt stå 10 min 2-3 ggr. Sköljer ur med kallt vatten. Sprayar Starsan över hela kärlet plus locket, låter stå i några minuter och häller sen av, klart. Aldrig haft någon infektion på ca 30 bryggningar.
Re: Starsan och jäshink
Jag fyller helt, men det är nog mest av lathet. Har aldrig testat något annat.
-
Thomparompa
- Satsbryggare

- Inlägg: 9
- Blev medlem: måndag 2014-05-05 23:51
Re: Starsan och jäshink
Eric, hur stort är ditt jäskärl?
Give a man a beer, waste an hour. Teach a man how to brew, waste a lifetime.
Give a man a beer, waste an hour. Teach a man how to brew, waste a lifetime.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Inlägg: 489
- Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
- Ort: Skarpnäck, Stockholm
- Kontakt:
Re: Starsan och jäshink
jag häller en liter kokande vatten över hinkens insida och locket, sen fyller jag upp med nån liter varmvatten från kranen och lite oxiclean. sen skakar jag hinken några gånger. detta gör jag bara inan flaskning, efter själva koket kör jag no-chill och behöver därmed inte desinficera. flaskorna pastöriserar jag i diskmaskinen, fungerar varje gång. hos mig går det inte åt mycket kemikalier.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Re: Starsan och jäshink
Diskar ur hinken med vanligt diskmedel sen sprayar jag starsan i hinken, fungerar
Re: Starsan och jäshink
Standard 30 liters hink.Thomparompa skrev:Eric, hur stort är ditt jäskärl?
Give a man a beer, waste an hour. Teach a man how to brew, waste a lifetime.
Re: Starsan och jäshink
Om jag förstått saken rätt så steriliserar inte Starsan 100%-igt, det reducerar bara förekomsten av bakterier.
Min bryggdag ser ut så här:
På morgonen rengör jag först hinken med varmt vatten, diskborste och vanligt diskmedel. Därefter fyller jag hinken med varmt vatten och tillsätter PBW i rekommenderad dos. Här är ett lämpligt tillfälle att lägga i vattenlås och annat man vill sterilisera i PBW-lösningen. Detta låter jag stå fram tills mäskningen påbörjats, då tömmer jag hinken och sköljer med lika varmt vatten som jag tidigare använde för PBW:n. Efter sköljning sprayas både insidan och locket med Starsan för att minimera bakterieåterväxten, och därefter åker locket på med det starsan:ade vattenlåset isatt tills dess att det är dags att fylla hinken med den kylda vörten. Klart.
Min bryggdag ser ut så här:
På morgonen rengör jag först hinken med varmt vatten, diskborste och vanligt diskmedel. Därefter fyller jag hinken med varmt vatten och tillsätter PBW i rekommenderad dos. Här är ett lämpligt tillfälle att lägga i vattenlås och annat man vill sterilisera i PBW-lösningen. Detta låter jag stå fram tills mäskningen påbörjats, då tömmer jag hinken och sköljer med lika varmt vatten som jag tidigare använde för PBW:n. Efter sköljning sprayas både insidan och locket med Starsan för att minimera bakterieåterväxten, och därefter åker locket på med det starsan:ade vattenlåset isatt tills dess att det är dags att fylla hinken med den kylda vörten. Klart.
Re: Starsan och jäshink
Ja desinficerar inte steriliserar men det räcker.
Re: Starsan och jäshink
10-15 liter här med.. Skakar och skvätter, låter stå hela koket, skvätter upp på lock och lägger upponer.. Skakar och häller ut precis innan batchen går i. Använder såklart att bada allt som behöver dessas.
Senast redigerad av Judgecc den måndag 2014-11-03 10:58, redigerad totalt 1 gång.