svensson.lu skrev:Nya Carnegiebryggeriets Amber idag. Insåg först igår kväll att jag kanske borde göra en förkultur. Som tur är verkar jästen redan flocka i ekolven, så jag kan t.o.m. dekantera.
Bryggde idag en folk pale ale, humlad med wakatu och summer. Måltidsdryck för de närmaste månaderna. Har övergett BIAB-påsen för malten i min RIMS set up och kör med en tätt perforerad jäshink som maltpipa istället, funkar väldigt bra och det tidigare slabbandet och tvättandet av påsen är ett minne blott. 3 minuter tog det att tömma draven och diska.
Bee skrev:Bryggde idag en folk pale ale, humlad med wakatu och summer. Måltidsdryck för de närmaste månaderna. Har övergett BIAB-påsen för malten i min RIMS set up och kör med en tätt perforerad jäshink som maltpipa istället, funkar väldigt bra och det tidigare slabbandet och tvättandet av påsen är ett minne blott. 3 minuter tog det att tömma draven och diska.
Har du möjligtvis en bild på hur du gjort med hinken? Hur klarar den temperaturen under lång tid och nära värmeelementet?
OK, tätt o tätt.... tänkte nog att det var tätare än vad det är. Men jag har sågat 8 slitsar i den med en vanlig finsåg. I efterhand skulle jag nog skippa just det och kört bara i botten, men malten går över slitsarna på sidan så det gör inget. Eventuellt kommer jag borra lite fler hål för bättre flöde igenom, även på sidorna. Hade för högt flöde på pumpen så hinken fylldes med vört, deadspace blev tomt och kokelementet gick torrt. Inget allvarligt, men hade jag inte varit där hade det inte blivit kul.
Bee skrev:OK, tätt o tätt.... tänkte nog att det var tätare än vad det är. Men jag har sågat 8 slitsar i den med en vanlig finsåg. I efterhand skulle jag nog skippa just det och kört bara i botten, men malten går över slitsarna på sidan så det gör inget. Eventuellt kommer jag borra lite fler hål för bättre flöde igenom, även på sidorna. Hade för högt flöde på pumpen så hinken fylldes med vört, deadspace blev tomt och kokelementet gick torrt. Inget allvarligt, men hade jag inte varit där hade det inte blivit kul.
Jag tänker att man skulle kunna såga ur hela botten på en jäshink och montera dit ett rostfritt nät. Skulle ju i så fall bli som denna,http://maltmagnus.se/utrustning/bryggning?product_id=269
Pilsnerkokaren skrev:Visst är det kul att se en bild på en gryta Kanske ute på tunn is, här bryggs det en lager med Bramling Cross som smakgiva. Kan bli gott hoppas jag.
Den blev god Men om den smakar lager det vet jag inte.
Idag hade jag en nybryggarpraktikant i bryggeriet. Det blev en tvådelad sats med 44°Ö styrka, belle saison för att jag hade hemma och wlp545 belgian strong ale för att propagera jäst till senare.