Jäshink

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Jäshink

Inlägg av AndersF »

Antag att jag brygger 15 liter öl. Kan den vörtmängden jäsa i en 30L-hink eller bör jäshinken vara fylld till 80-90%?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Jäshink

Inlägg av Weinkeller »

Det går bra så länge du inte öppnar locket och släpper in luft. Får du ölen på fat eller flaska inom tre veckor så ska du inte få några problem pga storleken. Optimalt är såklart en 20l hink i ditt fall men allt behöver inte vara optimalt för att det ska bli bra öl. Jäst mängd och jästemperatur är viktigare.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Har bryggt ca 10 batcher och vi i vårat gäng kör med 30-liters hink från Humlegården och jäser 10-liter i dem, har inte haft några tydliga tecken på att ölet ska ha blivit dåliga av det och då har vi ändå öppnat för torrhumling efter primärjäsningen.
Har även för över öl på sekundärt fat för lagring utan att uppleva allt för stora felsmaker...
Vissa jästsorter bygger också en ganska hög "krausen" och du kan tydligt se i hinken att du får en kant efter att jäsningen kommit igång ett par centimeter upp till 10 cm ovan vörtens bas, så det kan likväl behövas lite space under den första delen av jäsningsfasen.
Kör bara, men kom ihåg att lägga större krut på att allt är superrent/desinficerat när väl vörten åker ner i jäshinken.
AndersF
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersF »

Tackobock - som vanligt.
matse
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av matse »

Hur stor är maxvolymen man kan jäsa i en 30 liters hink? Antar att det beror på öltyp och vilken jäst man har. Är 25 liter för mycket?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sv: Jäshink

Inlägg av Judgecc »

matse skrev:Hur stor är maxvolymen man kan jäsa i en 30 liters hink? Antar att det beror på öltyp och vilken jäst man har. Är 25 liter för mycket?
Har kört 25liter men då har det varit en svagare öl. Kan tänka mig att jäsa lite starkare öl med så full jäshink skulle innebära utblåsning av jäsrör nästan. Men det finns säkert folk som testat.. Min 25liters tog ingen skada av 30liters jäshink i vilket fall.. Tungt bara.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

matse skrev:Hur stor är maxvolymen man kan jäsa i en 30 liters hink? Antar att det beror på öltyp och vilken jäst man har. Är 25 liter för mycket?
Det undrar jag med...

Vi har börjat fundera på att skala upp vårat bryggande, men då tänkt brygga runt 20 liter, i första skedet kör vi nog jäsning i 2 hinkar, med olika jäst, en som torrhumlas, den andra inte, för att få bättre känsla för vad olika tekniker ger för slutresultatet, innan vi kör hel mängd i samma jäshink...
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mankan »

27-28l nånstans är max, mycket beror som sagt på jäst. T.ex. Wyeast Trappist High Gravity rymde ur hinken när den var fylld till 18l (Wyeast varnar för detta). 23l med WLP 500 Trappist Ale och 21l med WLP 005 British Ale jäste också över. Andra ledtrådar är om tillverkaren rekommenderar "top cropping".
Skriv svar