Sätta kran i jäshink?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Sätta kran i jäshink?

Inlägg av BrewJack »

Hej,

Här är en riktig rookie-fråga för er att bita i :-)

Håller på att sätta upp för min första batch. Jag kommer att brygga i mycket liten skala, hink-i-hink med Jula's livsmedelsklassade 16-liters hinkar och en 15-liters kastrull.

Jag funderar på om jag skall montera en kran i jäshinken eller kan det skapa problem med kontaminering?

Alternativet är ju att använda en hävert.

Vad skulle ni rekommendera?

Om jag väljer kranalternativet, hur långt från botten bör jag montera kranen?
Man vill ju minska på spillet OCH i mesta möjliga mån, undvika jästen i botten på hinken.

Alla tips mottages tacksamt :-)

/Anders

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sätta kran i jäshink?

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Jag tycker det är smidigt med en kran men hävert funkar ju också såklart. kontaminering ska du inte oroa dig för sålänge du rengör och desinficerar som vanligt och ser till att kranen är ordentligt tät mot hinken (läckage är inte kul...)

Vi har monterat vår tappkran på plasthink (30 Liters) vid 3-4 liters markeringen. Se till att mynningen på tappkranen inte går under botten på hinken. Vi hade det problemet med en hink där kranen var monterad för lågt och när vi ställde ner en fylld jäshink så tog kranen emot golvet och där läckte vört på golvet.

Om du kör en jäsning i hinken utan kran, så kan du alltid se ungefär hur mycket bottensats det samlas och sen sätta monteringshöjd därefter till nästa batch.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Sätt den hellre lite högre än för lågt. Det är bättre att man lutar hinken när man börjar närma sig slutet än att få med halva jästkakan när man tappar ur. Tror mina sitter ca. 5cm ovanför botten.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

En sak jag undrar över med kran i jäshinken är risken för infektion om man tagit prover via just kranen för att kolla óm det jäst ut?
Det borde ju ligga kvar en förvisso liten skvätt inuti kranen som riskerar att dra till sig mögel och elände om man låter hinken stå ett par dagar ytterligare. När man sedan tappar ut ölen via kranen för buteljering så är väl risken stor att man får med den där lilla ansamlingen mögel/elände som bosatt sig inuti kranen sedan provet?
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

+1 på hellre högt än lågt. Att luta hinken lite fungerar utmärkt om man vill få ut det sista. Fördelen med kran är att man kan ta ut prover under jäsning/lagring på enkelt och infektionssäkert sätt. Samt att det kan förenkla vid överföring till nytt kärl/flaska.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Weinkeller skrev:+1 på hellre högt än lågt. Att luta hinken lite fungerar utmärkt om man vill få ut det sista. Fördelen med kran är att man kan ta ut prover under jäsning/lagring på enkelt och infektionssäkert sätt. Samt att det kan förenkla vid överföring till nytt kärl/flaska.
Själva provtagningen är ju väldigt infektionssäker men hur är risken att infektera det man vill buteljera när man därefter tappar ut ölen via den "ölsolkiga" kranen som kunnat växa till sig i mellantiden?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Givetvis rengör du kranen efter prov. Ställ den ner i ett glas starsan ett tag efter du gjort rent den.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Weinkeller skrev:Givetvis rengör du kranen efter prov. Ställ den ner i ett glas starsan ett tag efter du gjort rent den.
"Bättre vara tyst och låta folk tro att du är en idiot än att öppna munnen och bekräfta det!"
...nåja, jag frågar ändå med risk för att låta än mer korkad än jag är.. :oops:
Om man har en massa öl i en 30L-hink med en tappkran på, hur får man då ner kranen i ett glas när kranen fortfarande sitter kvar på hinken?
...eller räcker det att spraya som en tok med starsan in i pipen, kan man känna sig trygg på man får bort allt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Du borde kunna hitta ett glas/kopp med lagom höjd alternativt palla upp jäshinken något för att få ner kranen i lösningen. Sprayar du in starsan direkt efter provet så borde det också räcka.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Weinkeller skrev:Du borde kunna hitta ett glas/kopp med lagom höjd alternativt palla upp jäshinken något för att få ner kranen i lösningen. Sprayar du in starsan direkt efter provet så borde det också räcka.
Tack för tips, då känner jag mig lite tryggare. Hade tänkt ta vägen förbi PGW och investera i nya jäshinkar och satt just i "kran-köpar-tankar" men hade lite tveksamheter just kring infektionsrisk..
Skriv svar