Vad kan jag använda min humle till?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Vad kan jag använda min humle till?
Jag köper humle på impuls, dumt kan tyckas, men jag har nån idé om att jag kan testa lite olika sorter och se vad resultatet blir.
Har gjort lite ipa med bra resultat med amarillo och cascade...
Men, nu står jag här med dessa sorter, Summit, EKG, Amarillo och Cascade...
Jag vill göra en lager, och undrar om nån av ovanstående ens kan funka till det?
Summit och EKG bör funka som bittergiva, och en lager har väl egentligen inte så mycket mer än det?
Aromgiva och smakgiva verkar inte finnas på lager, eller är jag ute och cyklar?
Har kollat igenom lite recept i Beersmiths cloud, men hittar inte så mycket vettigt där tycker jag.
Så, nån som vill ge lite feedback och idéer?
Har gjort lite ipa med bra resultat med amarillo och cascade...
Men, nu står jag här med dessa sorter, Summit, EKG, Amarillo och Cascade...
Jag vill göra en lager, och undrar om nån av ovanstående ens kan funka till det?
Summit och EKG bör funka som bittergiva, och en lager har väl egentligen inte så mycket mer än det?
Aromgiva och smakgiva verkar inte finnas på lager, eller är jag ute och cyklar?
Har kollat igenom lite recept i Beersmiths cloud, men hittar inte så mycket vettigt där tycker jag.
Så, nån som vill ge lite feedback och idéer?
Re: Vad kan jag använda min humle till?
Ja, och på en enhjuling till och mederkuserik skrev: Aromgiva och smakgiva verkar inte finnas på lager, eller är jag ute och cyklar?
Skämt åsido, du kan humla en lager på alla möjliga upptänkliga sätt. Det är bara att testa. När jag läser ditt inlägg får jag lite känslan av att du är nyfiken på hur olika humlesorter smakar. I så fall är en idé att brygga en räcka öl med bara en humlesort, åtminstone för de sena givorna.
Hm, just det att göra en smash är jag inte främmande för, dock är väl frågan om t.ex. Summit blir för mycket av det goda. (Läser att den är i stort sett bara bitter, ingen arom alls)
Kan man öht göra en ok lager med de humle-sorter jag har, eller är det bara att knata iväg och köpa Saaz och Hallertauer?
Och fortfarande frågan med smak och arom-givorna, behövs dom i en lager? (Edit: ÄR medveten att det ska finnas både och, men hur mycket arom och smak dom ska ge är väl min fråga)
Tänk typ åt Mariestad eller Pripps... usch...
Som sagt, att brygga en ipa är ganska enkelt
Braka på med okristliga mängder humle så brukar det lösa sig, i mitt tycke ett förlåtande sätt att brygga öl, eventuella felsmaker döljs ganska bra med humlen, medans med lager så handlar det mer om att vörten är så bra som möjligt. I teorin då alltså
Kan man öht göra en ok lager med de humle-sorter jag har, eller är det bara att knata iväg och köpa Saaz och Hallertauer?
Och fortfarande frågan med smak och arom-givorna, behövs dom i en lager? (Edit: ÄR medveten att det ska finnas både och, men hur mycket arom och smak dom ska ge är väl min fråga)
Braka på med okristliga mängder humle så brukar det lösa sig, i mitt tycke ett förlåtande sätt att brygga öl, eventuella felsmaker döljs ganska bra med humlen, medans med lager så handlar det mer om att vörten är så bra som möjligt. I teorin då alltså
Det kan vara en tanke att göra några olika pseudo-smash-öl med summit som bitterhumle och sedan en annan humle för övriga givor. Du verkar ha en ganska snäv syn på vad en lager kan vara. Med en lager avses alla öl som är jästa med lagerjäst (a.k.a. underjäst). En lager kan vara ljus, halvmörk eller svart. Den kan vara måttligt humlad eller välhumlad som en ipa. Den kan vara lättölsstark eller över 10 % i alkoholhalt.erkuserik skrev:Hm, just det att göra en smash är jag inte främmande för, dock är väl frågan om t.ex. Summit blir för mycket av det goda. (Läser att den är i stort sett bara bitter, ingen arom alls)
Ah... det är nog sant som du säger, är lite snäv där, snöade in på "svensk" lager med väldigt lite humle-arom...ekstedt skrev:
Det kan vara en tanke att göra några olika pseudo-smash-öl med summit som bitterhumle och sedan en annan humle för övriga givor. Du verkar ha en ganska snäv syn på vad en lager kan vara. Med en lager avses alla öl som är jästa med lagerjäst (a.k.a. underjäst). En lager kan vara ljus, halvmörk eller svart. Den kan vara måttligt humlad eller välhumlad som en ipa. Den kan vara lättölsstark eller över 10 % i alkoholhalt.
Jahapp, tillbaks till Beersmith och se vad man koka ihop.
Tack för bra input, det uppskattas
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Varför bemöda sig att brygga om det är svensk lager man vill ha, känns som att rigga för storbak och sedan bara baka formfranska och skogaholmslimpa..erkuserik skrev:
Ah... det är nog sant som du säger, är lite snäv där, snöade in på "svensk" lager med väldigt lite humle-arom...
Jahapp, tillbaks till Beersmith och se vad man koka ihop.
Tack för bra input, det uppskattas
Finns ju goda humlade lager. Gå till bolaget och köp Ewil Twin Yellow Cab Lager eller för all del Sir-Taste-A-Lot eller kanske Piston Head Flat Tire som alla tre är torrhumlad, humlearomatisk lager.
Själv har jag tänkt brygga "folk-ale" inom kort, alltså en alkoholsvag ale och i den kommer Cascade och EKG få göra att 1+1=3.
Edit:
- Missförstå mig rätt, jag gillar även "Svensk Lager", menar mest att det inte går att göra så mycket magi med den typen av öl att jag skulle lägga tid och energi på det. Däremot skall jag vid något tillfälle ge mig på att göra välhumlad lager som de jag nämnde nyss. Första projektet blir dock en brittinspirerad folkale som jag hoppas hamnar på 2.8-3.3% och som kombinerar EKG med Cascade som jag tycker är en prima kombo.
Retsticka men ingen taskvört
Jag tycker om kombon EKG och Cascade i sena givor.
Hehe, jag gillar SkogaholmslimpaRadhusgrillen skrev:
Varför bemöda sig att brygga om det är svensk lager man vill ha, känns som att rigga för storbak och sedan bara baka formfranska och skogaholmslimpa..
Finns ju goda humlade lager. Gå till bolaget och köp Ewil Twin Yellow Cab Lager eller för all del Sir-Taste-A-Lot eller kanske Piston Head Flat Tire som alla tre är torrhumlad, humlearomatisk lager.
Själv har jag tänkt brygga "folk-ale" inom kort, alltså en alkoholsvag ale och i den kommer Cascade och EKG få göra att 1+1=3.
Edit:
- Missförstå mig rätt, jag gillar även "Svensk Lager", menar mest att det inte går att göra så mycket magi med den typen av öl att jag skulle lägga tid och energi på det. Däremot skall jag vid något tillfälle ge mig på att göra välhumlad lager som de jag nämnde nyss. Första projektet blir dock en brittinspirerad folkale som jag hoppas hamnar på 2.8-3.3% och som kombinerar EKG med Cascade som jag tycker är en prima kombo.
Nä, skämt åsido, självklart ska det vara en välhumlad lager, mitt spörsmål var väl snarast ifall det går att använda de humlesorter jag har hemma, eller om dom ger för mycket "ipa-smak"
Senaste ipan jag gjorde jäste iofs ut rejält, blev oväntat torr (vinglade med tempen på mäskningen) och var i mitt tycke ganska lik en lager, en välhumlad sådan, men, cascade och amarillo är ipa-humle för mig.... så ja...
Äsch, jag dänger ihop nånting med lite lugnare arom och smak-giva, kör på den lagerjäst jag har och sen ser vi vart det tar vägen.
Det är fredag!
Jag har haft Cascade i samtliga brygder hittills, men tänkte testa EKG och se vart smakerna tar vägen. Kanske lite torrhumling alternativt 0 minuter, vi får se...mankan skrev:Jag tycker om kombon EKG och Cascade i sena givor.
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

IPL är ju en ganska populär stil, India Pale Lager, humla skiten ur lagern som om det vore en IPA, tänk Mikkellers American Dream.
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Om du INTE vill få det är "IPA:iga" så kan du ju strunta i 0-minuters och torrhumling. Jag gillar EKG tillsammans med Cascade för cascade ger ju citrus-friskhet medan EKG ger god brittisk "te-örtighet". En rejäl 15-minutersgiv med EKG och sedan en 0-minutersgiv Cascade för att få mycket EKG-smak som bas och fräschör i doft & smak från cascade?erkuserik skrev:Äsch, jag dänger ihop nånting med lite lugnare arom och smak-giva, kör på den lagerjäst jag har och sen ser vi vart det tar vägen.
Det är fredag!
Jag har haft Cascade i samtliga brygder hittills, men tänkte testa EKG och se vart smakerna tar vägen. Kanske lite torrhumling alternativt 0 minuter, vi får se...
Retsticka men ingen taskvört
- Weinkeller
- Maltrostare

Mängden? Vill du ha en öl där malten tar mycket plats kan du använda små sena givor eller inga alls. Summit passar bra som beskagiva och vill du ha lite humlefräschör så kan du köra 0,5g/l vid 15min och/eller 0,5g/l vid 0min. Allt handlar om vad du vill brygga och inte så mycket om sorterna så länge du gillar dem. Vill du brygga typriktigt inom en viss ölstil är det ju en annan sak.
En fin lager med amarillo och cascade låter riktigt gott!
OM jag hade gjort den hade jag försökt ha liten beska under 25 och aromhumlat med A och C i 2-5 minuter.

OM jag hade gjort den hade jag försökt ha liten beska under 25 och aromhumlat med A och C i 2-5 minuter.