Jag brukar tappa över till en better bottle för lagring och klarning. Rätt klar på bara tre veckor.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jodå, det handlar om dosering.Patrik-b skrev:Kör du i det kommer du inte kunna få kolsyra genom en andra jäsning i flaska.
Uppenbarligen tillräckligt lång tid.carler skrev:Två veckors klarning i lufttemperatur max 10 grader (kallgarage) låter ju inte som lång tid för att få sådana här problem?
Är campden samma sak som vinsvavla? Finns det lättillgängliga butiker som säljer sådant, eller måste man köpa på bryggeributiker?
Om du känner att cidern är drickfärdig är flaskning ett alternativ. Jag skulle ändå fundera på att ha i några camden-tabletter, du får alltid med dig syre vid flasktappning om du inte först fyller flaskorna med koldioxid. Syret i flaskhalsen är säkert tillräckligt för att vildjästen ska fortsätta frodas i flaskan.carler skrev:Men kolsyra vill jag ju ha. Borde jag kanske sila bort hinnan (eller hur jag blir av med den), tillsätta socker och hälla upp på flaskor ganska snart? Flaskorna kommer ju iallafall vara täta.
Edit: missade några inlägg där. Ja, jag är absolut en amatör och jag har inte läst på ordentligt. Körde bara på då för att bli av med stora mängder äpplen och råmust.

Vissa mikroorganismer är du skyddad mot ja tack vare syran, och dessutom så finns det inte så mycket mat kvar i en väl utjäst cider, men..carler skrev:Fast jag diskade också hinkarna nogrannt och även jästunnan innan jag hällde tillbaka. Sedan trodde jag det var mindre risk för infektioner i samband med ciderbryggning eftersom det är mycket syra i äpplen, men jag har väl uppenbarligen fel.
Jag ska försöka hälla över till flaskor under helgen. Tänkte ta 1.5-liters pet-flaskor (tomma mineralvattenflaskor som jag ska diska ur innan). Vad tror ni om det? Inte vackra, men de borde tåla trycket iallafall.