Hej
Har bryggt ett tiotal gånger men det är min första lager som står och jäser nu.
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=9532
Det är 4,5 liter som jäser och jästemperaturen är 12 grader. Det är som sagt första gången jag jäser en lager. När jag gjort IPA, APA osv har dom alltid stått 2 veckor innan flasktappning. Men nu när det jäser vid 12 grader gissar jag att det jäser långsammare?
Sedan när jag flasktappar vilken mängd socker ska jag ha? Brukar ha 6-7 g per liter. Och vilken temperatur ska det jäsa vid då? 12 grader då också?
Något annat jag ska tänka på? Gissar att det finns massa finlir men jag satsar på basic nu för att lära mig lagerns grunder.
/Johan
Lagern jäser, lite frågor.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Lagern jäser, lite frågor.
Jästiden beror nog mest på hur mycket livaktig jäst du pitchar med. Normalt jäser min lager ut på 5 dagar men Safelager-S23 var betydligt tröttare. Du bör kunna kolsyrejäsa vid 12°
Jästen har ju rumlat runt vid den tempen redan så den fixar kolsyran utmärkt också. Det tar längre tid än om du jäser i rumstemp men du får en renare kolsyra om du håller dig vid 10-12°
Sockermängden är mer beroende på önskat jämviktstryck. Det finns säkert tabeller att titta i.
Finlir? Det skulle vara en Diacetylrast i så fall. Höj jästempen till 16° i 2-3 dagar som avslutning på jäsningen. Kallkrascha sen för att få jästen att lägga sig på botten innan flaskningen.
Lycka till.
Jästen har ju rumlat runt vid den tempen redan så den fixar kolsyran utmärkt också. Det tar längre tid än om du jäser i rumstemp men du får en renare kolsyra om du håller dig vid 10-12°
Sockermängden är mer beroende på önskat jämviktstryck. Det finns säkert tabeller att titta i.
Finlir? Det skulle vara en Diacetylrast i så fall. Höj jästempen till 16° i 2-3 dagar som avslutning på jäsningen. Kallkrascha sen för att få jästen att lägga sig på botten innan flaskningen.
Lycka till.
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Tackar!
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Re: Lagern jäser, lite frågor.w
Nu jäser den på flaska sedan en vecka ungefär. Temperaturen är 12 grader. Hur länge behöver den jäsa innan man kan smaka? Har bara 14 flaskor så jag vill inte slösa. Tre veckor?
Personligen hade jag låtit flaskorna kolsyrejäsa i vart fall 4 veckor i 12 grader , därefter ställt en flaska i vanliga kylen minst ett dygn och sedan smakat av innan jag ändrar temperatur för övriga flaskor för att se hur kolsyran utvecklats.
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,