Jästfråga - Högflockande - När röra om?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Jästfråga - Högflockande - När röra om?

Inlägg av Radhusgrillen »

Hej!
Årets julöl står nu i skrubben och jäser för fullt. Jag använder London Ale III Wyeast 1318. Enligt det jag läst skall den vara väldigt högflockande och det står att omrörning kan vara nödvändig för full utjäsning. Till saken hör att jag mäskade relativt varmt och använder en del specialmalt för att få en relativt söt och fyllig julöl. Däremot vill jag inte att det skall för mycket av det goda så jag ser gärna att jästen får jobba klart.

Min fråga blir då:
- När bör jag röra om för att flockningen inte gör att jästen arbetar klart?

Ölen bryggdes och hälldes på hink i lördags kväll. Igår kväll hade ett tunt skumlager bildats och i morse var det ett rejälare skumlager på ölen.
Är det bättre att röra om "tidigt" när det fortfarande jäser för att snabbt få ett nytt lager kolsyra som skydd på ölen eller skall jag vänta tills jäsningen verkar ha avstannat för att "väcka jästen till liv igen"?

...eller skall jag låta ölen stå orörd med risk för oönskat högt FG?
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Jästfråga - Högflockande - När röra om?

Inlägg av Brewbro »

Jag brukar snurra mitt jäskärl lite på kanten. Så att det rörs om men inte skvalpar och blir bubbligt. Har inbillat mig att det fungerar. Jag har aldrig märkt något negativt med det och tycker mina öl brukar jäsa ut ordentligt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

När jäsningen börjar avta kan du börja skaka/snurra på hinken och ju mer aktiviteten avtar desto oftare bör du göra det.
Då menar jag 1,2 eller 3 gånger om dagen.
Temperaturhöjning hjälper också.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Bee skrev:När jäsningen börjar avta kan du börja skaka/snurra på hinken och ju mer aktiviteten avtar desto oftare bör du göra det.
Då menar jag 1,2 eller 3 gånger om dagen.
Temperaturhöjning hjälper också.
Bara skakning eller vågar man röra om med starsanbadad bryggslev?

Temperaturen är tyvärr i överkant redan nu så där finns nog ingen marginal uppåt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Kan du inte få temperaturen högre, eller vågar du inte? Du kommer få marginellt, om något alls, smakbidrag av en temperaturhöjning efter så lång tid in i jäsningen.

Bara skaka, inte slev. Undvik alltid att öppna kärlet om du kan.
Jag antar att det är en 20-30l jäskärl. Då är det bättre att snurr-skaka hinken. Luta den på ena kanten och gör cirkulerande rörelser ett tag så kommer du får fart på vörten och jästen lyfter från botten.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Bee skrev:Kan du inte få temperaturen högre, eller vågar du inte? Du kommer få marginellt, om något alls, smakbidrag av en temperaturhöjning efter så lång tid in i jäsningen.

Bara skaka, inte slev. Undvik alltid att öppna kärlet om du kan.
Jag antar att det är en 20-30l jäskärl. Då är det bättre att snurr-skaka hinken. Luta den på ena kanten och gör cirkulerande rörelser ett tag så kommer du får fart på vörten och jästen lyfter från botten.
Jag har två 10L-hinkar med totalt 17L julöl. 30L-hink står överst på önskelistan för att slippa meka med två hinkar.

Kan/vågar.. Ölen står "för varmt" redan nu. Trots att "alla" element är avstängda har vi 21-22 grader hemma. Nu står ölen på golvet i en skrubb så möjligen är det någon grad svalare och med det skulle jag kunna lyfta upp/ut hinkarna och ge dem en grad varmare eller så. Däremot tror jag att den intensiva jäsprocessen i början borde ge högre temperatur än eventuellt ökad rumstemperatur med någon grad genom hink-flytt..

Jag gör så att jag jag låter dem stå någon dag till och sedan börjar jag "snurra" lätt på hinkarna 2-3 ggr/dygn vartefter jag lyfter upp och ökar tempen ytterligare något dygn så får vi se var vi landar...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Lycka till!
Användarens profilbild
MikaelMattsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelMattsson »

Mitt tips är att du snurrar på kärlet för bästa omrörning. Då rör sig botten med all jäst i förhållande till vätskan i, som först står stilla men sen börjar röra sig i samma riktning. Då kan du byta håll.

Det här gör du lättast genom att hålla i kärlet och snurrar runt hela du. Känns fånigt kanske men fungerar bra för mig. Bättre än med slev.

Jag har upplevt att när man bara skakar/gungar lite fram och tillbaka så rör man mest bara vid ytan och botten är statisk.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

MikaelMattsson skrev:Mitt tips är att du snurrar på kärlet för bästa omrörning. Då rör sig botten med all jäst i förhållande till vätskan i, som först står stilla men sen börjar röra sig i samma riktning. Då kan du byta håll.

Det här gör du lättast genom att hålla i kärlet och snurrar runt hela du. Känns fånigt kanske men fungerar bra för mig. Bättre än med slev.

Jag har upplevt att när man bara skakar/gungar lite fram och tillbaka så rör man mest bara vid ytan och botten är statisk.
Ölen tappades i söndags och jag fick nästan en oönskat hög utjäsning... nåja, det blir väl lite mer snurr på julafton. 8)

Jag körde bilrattssnurren, alltså snurrade hinken ett par varv när den stod på golvet genom ett klassiskt ratt-grepp. Nu i efterhand kanske det var onödigt.
Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av kamelryttarn »

En fundering bara: borde man inte kunna kasta i en magnetloppa redan när man häller i jästen å sen ta en vanliga kylskåpsmagnet och sprätta runt loppan lite i botten?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Låter jobbigare. Det är jättelätt att vicka/snurra hinken.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Plockade just upp min hink med en Fuller's ESB-klon från källaren upp i lägenhetsvärmen, och passade på att röra upp jästen med en hålslev. Jösses alltså vad den jästen flockulerar, det är helt galet. Jag fick upp stora sega klumpar med jäst som vägrade lösa upp sig. Förkulturen var likadan, såg ut som en lavalampa ungefär.
Skriv svar