Idag ett halvt dygn senare slog det mig: denna jäststam tenderar ju att utveckla sura toner om den får god tillgång till syre, och fruktiga toner vid låg tillgång till syre. För förkulturens del borde alltså syresättning/omrörning vara positivt eftersom det bidrar till fortplantningen, men ölen jag ämnar göra med den uppodlade jästen skall absolut inte vara någon suröl utan av det fruktiga slaget.
Frågan är således: kommer syresättningsnivån under framställningen av förkulturen att påverka den uppodlade jästens egenskaper? Om svaret är "ja" så borde jag ju stänga av magnetomröraren, men då uppstår samtidigt dilemmat att jästen inte kommer att föröka sig i samma omfattning utan mer gå åt att producera alkohol - och vad är det då för idé med att göra en förkultur? Jag har ju inte direkt någon intention att dricka det "öl" som produceras i e-kolven...
Alltså: magnetomrörare - på eller av?
"Help me SHBF - You're my only hope"
