Tips på saison

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Zac
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2014-07-17 19:18

Re

Inlägg av Zac »

Update!

Efter en vecka i jästkärlet är OG nu nere på 1005!!!!!!! Helt sjukt vilken jäst alltså.

En fråga, är det för mycket med 5g socker per 33cl på en Saison? Risk för flasksprängning?
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2013-09-10 14:21

Re: Tips på saison

Inlägg av davgus »

Zac skrev:Update!

Efter en vecka i jästkärlet är OG nu nere på 1005!!!!!!! Helt sjukt vilken jäst alltså.

En fråga, är det för mycket med 5g socker per 33cl på en Saison? Risk för flasksprängning?
Det är alldeles för lite skulle jag säga. 7-8g/l är ganska lagom. Jag brukar ha 7,5g
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38
Kontakt:

Re: Tips på saison

Inlägg av eric »

Zac skrev:Update!

Efter en vecka i jästkärlet är OG nu nere på 1005!!!!!!! Helt sjukt vilken jäst alltså.

En fråga, är det för mycket med 5g socker per 33cl på en Saison? Risk för flasksprängning?
Jag har hört att den jästen kan jäsa ut en strumpa om det är så :)
Användarens profilbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 105
Blev medlem: fredag 2013-05-10 14:03
Ort: Tyresö

Re: Tips på saison

Inlägg av t_m_jansson »

En saision ska ha rätt rejäl kolsyra så 5 gram per lite är lågt tycker jag, själv kommer trycka i 9 gram per liter i nästa batch.
/ Micke
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tips på saison

Inlägg av ekstedt »

Notera att sign. Zac alltså undrade över 15 g/l, vilket är väl mycket. Jag tycker ungefär häften räcker gott och väl.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2014-07-17 19:18

Re: Tips på saison

Inlägg av Zac »

ekstedt skrev:Notera att sign. Zac alltså undrade över 15 g/l, vilket är väl mycket. Jag tycker ungefär häften räcker gott och väl.
Kanon!
Då låter jag den stå någon vecka till och sedan kör jag ca 7g/L
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2014-07-17 19:18

Re: Tips på saison

Inlägg av Zac »

Hej igen!
Den har nu stått och jäst i två veckor. OG nere på 1001! Är det dags att flaska drycken eller behöver den stå sig ett tag?

Tycker det smakar extremt mycket jäst, hällde över i ett glas och lät det stå i kylen ett tag. Mycket beska också, inga fruktiga aromer. kan detta bero på att jag klämde ur humlepåsarna?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38
Kontakt:

Re: Tips på saison

Inlägg av eric »

Zac skrev:Hej igen!
Den har nu stått och jäst i två veckor. OG nere på 1001! Är det dags att flaska drycken eller behöver den stå sig ett tag?

Tycker det smakar extremt mycket jäst, hällde över i ett glas och lät det stå i kylen ett tag. Mycket beska också, inga fruktiga aromer. kan detta bero på att jag klämde ur humlepåsarna?
Njae, det har nog inget med humlepåsarna att göra. Hur varmt jäste du?
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2014-07-17 19:18

Re: Tips på saison

Inlägg av Zac »

Enligt tunnan så ligger det runt 24C. Så kanske 25-26
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38
Kontakt:

Tips på saison

Inlägg av eric »

Zac skrev:Enligt tunnan så ligger det runt 24C. Så kanske 25-26
Du kunde säkert kickat upp den några grader till för lite mer estrar. Annars är den nog redo för buteljering. Hur snabbt kylde du efter kok? Om du kylt långsamt är kan det naturligtvis ha blivit lite beskare än beräknat.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2014-07-17 19:18

Re: Tips på saison

Inlägg av Zac »

Det tog ett tag att kyla ner. Dock tog jag ut humlepåsarna innan kylning ( rookie )!
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2014-07-17 19:18

saison flasktappning infektion.

Inlägg av Zac »

Hej
Flaskade idag och blev ganska orolig. Doften var riktigt elak, "vass" och smaken drar åt metal.
Efter en back började jag nästa må illa och var tvungen att ta en paus.

Det skumma var att när jag närmade mig den sista slurpen började det dofta fruktigt och ganska trevligt. Misstänker att små jästbitar från toppen av batchen följde med.

När jag sedan tog av locket och skulle tvätta jäshinken så doftade det riktigt härligt.

WHAT? vad har hänt med min Saison? hur kan vätskan lukta så olika i botten vs toppen?

Sjukt orolig för flaskbomber nu, galet mycket kolsyra när jag fyllde flaskorna, hade i ca 3 Kryddmått= 3ml per 33cl.. Ligger jag i farozonen?

Vill samtidigt tacka er för ert engagemang och tips.

Och glöm inte-..... MALT VILL NATURLIGT BLI ÖL :)
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Tips på saison

Inlägg av Brewsnail »

Enligt det jag hittat så har strösocker en ungefärlig densitet på 850 g/l => 0,85 g/ml

Så 3 ml ger 2,55 g/flaska => 7,65 g/l, vilket är på övre gränsen av vad flaskor brukar klara, som det ska vara för en Saison. Har du inte rört om ordentligt så kommer du behöva vara riktigt försiktig med flaskorna.

Se till att de förvaras kallt efter kolsyrejäsningen.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 103
Blev medlem: torsdag 2014-07-17 19:18

Re: Tips på saison

Inlägg av Zac »

Brewsnail skrev:Enligt det jag hittat så har strösocker en ungefärlig densitet på 850 g/l => 0,85 g/ml

Så 3 ml ger 2,55 g/flaska => 7,65 g/l, vilket är på övre gränsen av vad flaskor brukar klara, som det ska vara för en Saison. Har du inte rört om ordentligt så kommer du behöva vara riktigt försiktig med flaskorna.

Se till att de förvaras kallt efter kolsyrejäsningen.
Tack för tips.

Vad tror du om doften då? är det ens möjligt att ölen blir drickbar?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Tips på saison

Inlägg av Brewsnail »

Det kanske kan lägga sig, beror på vad det beror på. Har du mycket järn i ditt vatten?
Skriv svar